زیر نظر متخصص جراحی: دکتر حسین کرمی

Search
Close this search box.

سنگ های ريز شده را مى توان طى يك جراحى از كليه خارج كرد و يا ممكن است به طور طبيعى با ادرار دفع شوند.

پزشك معالج شما ممكن است شما را طى اين عمل هوشيار نگه دارد و يا با تزريق بى هوشى در طى اين عمل كاملا بيهوش باشيد. در هر دو حالت شما هيچ دردى احساس نخواهيد كرد.

پزشك معالج ممكن است از اشعه ايكس براى پيدا كردن محل سنگ استفاده كند. ابتدا پزشك يك دوربين، يك ليزر و اسكوپ مشاهده را به وسيله ابزار كوچكى وارد مجارى خروجى مثانه مى كند. مجارى خروجى مثانه لوله اى است كه ادرار را از مثانه شما به خارج از بدن هدايت مى كند.

سپس پزشك اسكوپ و ديگر ابزار را از طريق مجارى خروجى مثانه به سمت مثانه و حالب شما هدايت مى كند. حالب لوله اى است كه ادرار را از كليه به مثانه منتقل مى كند. اگر لازم باشد ممكن است پزشك ابزار را حتى تا كليه شما وارد كند.

در مواردی که سنگ در حالب گیر کرده باشد، ممکن است پزشک، از روش سنگ شکنی حالب با لیزر استفاده نماید. اگر سنگ بزرگ باشد و یا در کلیه شما باشد، ممکن است پزشک معالج برش کوچکى در پشت شما ايجاد كند و یک لوله تو خالی را در کلیه شما قرار دهد (بیشتر بدانید: اندازه سنگ کلیه).

در این حالت پزشک از لیزر برای شکستن سنگ ها استفاده می کند و سپس قطعات سنگ را از طریق لوله تو خالی خارج می کند. همچنین پزشک معالج شما ممکن است یک لوله کوچک و انعطاف پذیر را درون مجارى ادرارى شما قرار دهد.

به اين لوله استنت گفته مى شود. استنت به سنگ ها كمك مى كند تا راحت تر از بدن دفع شوند. استنت پس از چند روز توسط پزشك از بدن حذف مى شود. بیشتر افراد مى توانند در همان روز عمل به خانه برگردند.

شکستن سنگ کلیه

_ پس از جراحى حتما از پزشك خود نوبت بگيريد و در تمام ملاقات ها حاضر شويد.

_ در صورت بروز مشكل، حتما با پزشك معالج خود تماس بگيريد.

_ همچنين بهتر است از نتایج آزمايش هاى خود مطلع شوید و لیستی از داروهای مصرفى را نگه دارید.

چرا دچار سنگ کلیه می شویم؟

_ از پزشك خود بپرسيد كه به چه روشى عمل شما صورت خواهد گرفت.

_ حتما از پزشك خود در مورد خطرات، مزايا، و ديگر موارد مربوط به عمل سوال كنيد تا كل روند را به خوبى درك كنيد.

_ پزشك خود را در جريان تمام داروها و محصولات دارويى طبيعي كه مصرف مي كنيد، قرار دهيد.

_ برخى از داروها مى توانند خطر خونريزى را افزايش دهند و يا در بيهوشى تداخل ايجاد كنند.

_ اگر داروى رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومدین)، کلوپیدوگل (پلاویکس) یا آسپرین مصرف می کنید، حتما با پزشک خود صحبت کنید. او به شما خواهد گفت كه آیا قبل از عمل باید این داروها را قطع كنید يا خير.

_ مطمئن شويد كه به درستى درك كرده ايد كه پزشك از شما می خواهد چه كارهايى را انجام دهید.

_ پزشك به شما خواهد گفت كه چه دارويى را قبل از عمل قطع كنيد و چه دارويى را همچنان مى توانيد استفاده كنيد.

_ ممکن است نیاز باشد که مصرف برخی از داروها را حدود یک هفته یا بیشتر پيش از انجام عمل قطع کنید. بنابراین بهتر است در اسرع وقت اطلاعات لازم راجع به داروهاى مصرفى خود را به پزشك بدهيد.

_ اگر یک برنامه مراقبتى قبلی دارید، پزشک خود را در جريان قرار دهيد.

_ یک نسخه از برنامه مراقبتى خود را به بیمارستان بیاورید. در صورتى كه نسخه اى از اين برنامه نداشتيد، بهتر است قبل از مراجعه به پزشك يك نسخه تهيه كنيد. این كار به پزشك شما كمك خواهد كرد تا براى درمان شما تصميم بهترى بگيرد و تيم پزشكى موارد مربوطه را در خصوص حفظ سلامتى شما در نظر بگيرند.

_ پزشکان توصیه می کنند که همه افراد قبل از انجام هر گونه جراحی یا هر عملى ،این مدارك را آماده كرده و ارائه دهند.

_ همه عمل ها به طور معمول استرس زا هستند. اما اين اطلاعات به شما کمک می کنند تا به درستى درك كنيد كه چه چيزى در پيش رو داريد. همچنين باعث مى شود با خيال آسوده براى عمل آماده شويد.

جراحی سنگ شکنی کلیه

روز عمل سنگ کلیه

طبق دستور پزشك، از زمانى كه به شما گفته شده است حتما از خوردن غذا و نوشيدن مايعات اجتناب كنيد.

اگر طبق دستور پزشك عمل نكنيد و پس از زمان مقرر شده غذا بخوريد، ممكن است عمل شما كنسل شود.

اگر پزشک به شما گفته است که در روز عمل مى توانيد داروهای خود را مصرف کنید، بهتر است داروى خود را فقط با یک جرعه آب مصرف کنید.

_ پيش از آن كه براى عمل به بيمارستان بياييد، يك دوش آب گرم بگيريد و يا از وان آب گرم استفاده كنيد.

_ از انواع لوسیون ها، عطرها، دئودورانت ها و یا لاک ناخن استفاده نکنید.

_ جواهرآلات، پيرسينگ ها، و لنزهاى چشمى خود را نيز در منزل بگذاريد.

سنگ شکنی در بیمارستان

_ كارت ملى، شناسنامه و يا كارت شناسايى عكس دار همراه خود داشته باشيد.

_ ممکن است لازم باشد نمونه ادرار بدهید. این امر برای اطمینان از عدم وجود عفونت است.

_ قبل از عمل، یک پزشک بهداشت و سلامتى، ناحیه اطراف مجارى ادرارى شما را تمیز می کند. او همچنین ژل بی حسی را درون مجارى ادرارى شما قرار می دهد.

_ متخصص بيهوشى، شما را در وضعيتى راحت و ايمن نگه مى دارد.

_ متخصص بيهوشى ممكن است شما را بيهوش كند و يا فقط ناحيه مورد نظر را بى حس كند.

_ اين عمل حدود چند ساعت طول مى كشد و بعد از آن شما مى توانيد به منزل برگرديد.

_ قبل از رفتن به بيمارستان با كسى هماهنگ كنيد تا شما را پس از عمل به منزل برساند.

_ تاثير بیهوشی و مصرف داروی ضد درد باعث می شود که رانندگی براى شما مناسب نباشد.

_ دستورالعمل های خاص تر و دقيق ترى در مورد بهبودی پس از عمل به شما داده خواهد شد. اين دستورالعمل ها شامل مواردی مانند رژیم غذایی، چگونگى مراقبت كردن از زخم، مراقبت های بعدی، رانندگی و چگونگى بازگشت به روال عادی است.

چه زمان باید با پزشک خود تماس بگیرید؟

_ در صورتى كه دچار مشكلى شده ايد و يا نگران مساله اى هستيد.

_ درست متوجه نشده ايد كه براى عمل چگونه آماده شويد و نياز به راهنمايى داريد.

_ درست قبل از عمل بیمار شده ايد (مانند تب، آنفولانزا یا سرماخوردگی)

_ تصميم گرفته ايد كه زمان عمل را تغيير دهيد و يا از انجام آن منصرف شده ايد.

دوره نقاهت عمل سنگ کلیه

سنگ شکنی کلیه با لیزر راهی برای درمان سنگ هاى کلیوى است. در این روش از لیزر برای شکستن سنگ هاى کلیه به قطعات خيلى كوچك استفاده می شود.

برای چند ساعت بعد از عمل ممکن است هنگام ادرار کردن احساس سوزش داشته باشید. حتی ممكن است احساس كنيد كه مثانه ى شما به شدت پر است، در حالى كه ادرار نداريد! این احساس باید طی یک روز از بین برود.

نوشیدن آب زیاد می تواند به رفع اين حس ناخوشايد کمک کند. ممکن است پزشك براى شما آنتی بیوتیک تجویز کند، مصرف این دارو مانع بروز عفونت می شود.

ممکن است به مدت ٢ تا ٣ روز مقداری خون در ادرار خود ببينيد. پزشک شما ممکن است یک لوله کوچک درون مجارى ادرارى شما گذاشته باشد.

مجارى ادرارى لوله هایی هستند که کلیه ها را به مثانه وصل می کنند. لوله کوچکى که پزشک در مجارى ادراى قرار مى دهد، استنت نامیده می شود. استنت باعث شود قطعات سنگ از بدن شما راحت تر دفع شوند.  پزشک پس از چند هفته استنت را از بدن شما حذف مى كند.

اكثر خرده سنگ هايى كه طى عمل از كليه حذف نشده باشند، طی ٢٤ ساعت از طريق ادرار دفع می شوند. اما بعضی اوقات دفع شدن اين خرده سنگ ها ممكن است هفته ها نيز طول بكشد.

اگر هنوز سنگ بزرگی داشته باشيد، ممکن است لازم باشد که برای معالجه بیشتر دوباره به پزشك مراجعه کنید.

این مقاله فقط به طور تقريبى در مورد دوره بهبودى و روند آن به شما اطلاعات مى دهد و بايد در نظر داشته باشيد كه هر فردی با سرعتی متفاوت بهبود می یابد و شرايطى متفاوت دارد.

با دنبال كردن مراحل زیر مى توانيد در زمان كمترى دوباره احساس بهترى داشته باشيد.

مراقبت های بعد از سنگ شکنی کلیه

فعالیت ها

1- بعد از رفتن به خانه تا حدى كه احتياج داريد استراحت کنید.

2- مى توانيد فعالیت هاى روزمره خود را انجام دهید. اما حدود یک هفته یا تا زمانی که خون در ادرار شما وجود دارد بايد از انجام ورزش هاى سنگين یا نرمش اجتناب کنید.

رژيم غذايى

1- شما می توانید پس از عمل با ليزر ليتوتريپسى، رژیم غذايى عادی خود را دنبال كنيد.

2- به قدرى مايعات و آب بنوشيد كه رنگ ادرار شما به رنگ زرد روشن و يا به شفافى آب شود.

3- اگر به بیماری هاى کلیوی، قلبى و یا کبد مبتلا هستید و بايد به مقدار محدودى مايعات مصرف كنيد، پيش از افزايش مصرف حجم مايعات حتما با پزشک خود مشورت کنید.

داروها

1- پزشک به شما خواهد گفت که آیا مى توانيد مصرف مجدد داروهاى خود را از سر بگيريد يا خير. او همچنين به شما خواهد گفت كه از چه موقع می توانید مجددا مصرف داروهای خود را شروع كنيد. بعلاوه او به شما دستورالعمل مصرف داروهای جدید را خواهد داد.

2- اگر از داروهاى رقیق کننده خون مانند وارفارین (کوادامین)، کلوپیدوگرل (پلاویکس) یا آسپیرین استفاده می کنید، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

3- پزشك معالج به شما خواهد گفت که آیا مى توانيد مصرف مجدد داروهاى خود را از سر بگيريد يا خير. او همچنين به شما خواهد گفت كه از چه موقع می توانید مجددا مصرف داروهای خود را شروع كنيد. مطمئن شويد كه همه دستورهاى پزشك را در رابطه با مصرف داروها به درستى درك كرده ايد.

4- اگر برای جلوگیری از سوزش در هنگام ادرار، دارویی مصرف می کنید، آن را دقیقا طبق دستورى كه توصیه شده است مصرف كنيد.

اگر فکر می کنید با داروى خود مشکلى دارید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید. این دارو ممکن است ادرار شما را به رنگ نارنجی یا قرمز درآورد كه كاملا طبیعی است. پزشك شما تمام اطلاعات خاص مربوط به داروهاى مصرفى را به شما توضيح خواهد داد.

5- اگر پزشک براى شما آنتی بیوتیک تجویز کرده باشد، آنها را طبق دستورالعمل مصرف کنید. مصرف آنها را سر خود متوقف نکنید.

به محض اين كه حس بهتری پيدا كرديد مصرف آنتى بيوتيك ها را قطع نكنيد. شما حتما بايد تا پايان دوره ى توصيه شده، آنتی بیوتیک هاى خود را كامل مصرف کنید.

6- در استفاده از داروها آگاهانه عمل كنيد تا سلامت شما حفظ شود. تمام دستورالعمل های موجود در برچسب داروها را كامل بخوانید و دستورات را دقيق دنبال کنید.

7-  اگر پزشک برای شما داروى مسكن تجویز کرده، آن را حتما طبق تجویز پزشك مصرف کنید. اگر پزشك براى شما داروى مسكن تجويز نكرده باشد، از پزشك خود بپرسيد كه آيا مى توانيد استامينوفن (تیلنول) مصرف كنيد با خير.

8- از مصرف دو يا چند داروى مسكن به طور همزمان خوددارى كنيد، مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد. بسیاری از داروهای مسكن دارای استامینوفن هستند که تیلنول است. مصرف بيش از حد استامینوفن (تیلنول) می تواند براى سلامتى مضر باشد.

گرما

_ يك دوش آب گرم بگيريد و يا از وان آب گرم استفاده كنيد. اين كار مى تواند حس سوزش را كمى تخفيف دهد.

سایر دستورالعمل ها

پزشك به شما يك صافى خواهد داد تا از طريق آن ادرار كنيد.هر قطعه سنگی از جمله آن هايى كه شبيه شن و ماسه هستند را به وسيله اين صافى حتما جمع آورى كنيد.

همه خرده سنگ هاى جمع آورى شده را به پزشک خود بدهيد. این کار به پزشک شما کمک می کند تا او بتواند علت بروز سنگ كليوى شما را پیدا کند.

موارد خطرناک پس از عمل

پس از جراحى حتما از پزشك خود نوبت بگيريد و در تمام ملاقات ها حاضر شويد. در صورت بروز مشكل، حتما با بزشك خود تماس بگيريد. همچنين بهتر است از نتایج آزمايش هاى خود مطلع شوید و لیستی از داروهای مصرفى را نگه دارید.

اگر موارد زير را تجربه كرديد، حتما سريعا با پزشك خود و يا فوريت هاى پزشكى تماس بگيريد:

  • دردی دارید که بعد از مصرف داروی مسكن بهتر نمی شود.
  • لخته های خون جدید یا بیشتری در ادرار دارید. (طبیعی است که ادرار براى چند روز صورتی رنگ باشد.)
  • نمی توانید ادرار کنید.
  • علائمی حاكى از عفونت مجارى ادراری دارید که شامل موارد زیر است:
  • احساس درد یا سوزش هنگام ادرار کردن.
  • احساس شديد و مكرر براى ادرار كردن داريد ولى بيشتر از چند قطره نمى توانيد ادرار كنيد
  • احساس درد بعد از دفع سنگ کلیه در پهلو (جايى دقیقا زیر دنده ها و بالای کمر در هر دو طرف پشت بدن).
  • مشاهده خون در ادرار.
  • تب
  • حالت تهوع داريد و يا نمى توانيد مايعات بنوشيد.
  • علائم لخته شدن خون در پا دارید (به نام ترومبوز ورید عمقی)

اين علائم به شرح زير است:

  • درد در ماهيچه ساق پا، پشت زانو، ران يا كشاله ران
  • قرمزی و تورم در پا

مراقب هرگونه تغییر در وضعيت جسمى و سلامتى خود باشید و در صورت بروز هر گونه مشکلی حتما با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید.

دکتر کلیه، مرجع درمان بیماری های کلیه و مجاری ادراری

1

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

Shopping Basket
پرسش از دکتر