زیر نظر متخصص جراحی: دکتر حسین کرمی

Search
Close this search box.

حرکات ورزشی برای دفع سنگ کلیه

چهار قانون اصلی در حفظ سلامت بهینه وجود دارد که باید مدنظر داشته باشیم:

✅ به بدن خود گوش کنید. در کل علتی برای نداشتن زندگی عادی در مبتلایان به سنگ کلیه وجود ندارد. اگر درد کلیه را کنترل کرده‌اید، همانگونه که در حالت سلامتی ورزش می‌کردید، به ورزش کردن ادامه دهید. البته مهم است که به بدن خود گوش داده و به محض اینکه احساس عجیب یا درد در شکم یا پایین کمر داشتید، ورزش را متوقف کنید. اگر احساس خوبی ندارید ولی می‌خواهید که فعال بمانید، پیاده‌روی سبک یا یوگا را امتحان کنید.

✅ زیاد آب بنوشید. در مبتلایان به سنگ کلیه، نوشیدن آب بسیار مهم است. قبل، حین و پس از ورزش کردن آب کافی بنوشید. می‌توانید آب زغال‌اخته و لیموناد را برای شکستن انواع به‌خصوصی از سنگ کلیه بنوشید.

✅ قبل از مصرف هرگونه دارویی با متخصص کلیه و مجاری ادرار مشورت کنید. بعضی از داروهای مسکن سبب بروز واکنش در بیمارانی که برای اولین بار از آن‌ها استفاده کرده یا دوز بالایی استفاده می‌کنند، می‌شود. اگر پزشکتان هرگونه دارویی تجویز کرد، به منظور به حداقل رساندن خطر، قبل از انجام ورزش های مخصوص دفع سنگ کلیه باید از او در مورد عوارض جانبی احتمالی دارو سوال کنید.

✅ ورزش کردن ممکن است دفع سنگ را تسهیل کند. متاسفانه سنگ‌های کلیه راه‌های دفعی متفاوتی را در سیستم ادراری طی می‌کنند. در بدترین حالت، سنگ‌ها ساکن مانده و به راحتی دفع نمی‌شوند. خبر خوب این است که ورزش محتاطانه می‌تواند در به حرکت درآوردن سنگ کمک کند. برای این منظور، دویدن سبک یا تمرینات کاردیو (که به افزایش ضربان قلب و تقویت گردش خون می‌شود) می‌تواند زمان ماندن سنگ کلیه را کاهش دهد.

حرکات یوگا برای درمان سنگ کلیه

ورزش های مناسب برای دفع سنگ کلیه

ورزش مفید برای کلیه

تمرینات کاردیو (که در آن ضربان قلب و گردش خون افزایش می یابد) انتخاب ایمنی است  اما اگر اولین بار است که مبتلا به سنگ کلیه شده‌اید، لازم است که تأیید پزشک را در خصوص انجام این تمرینات بگیرید. بهتر است که موقع شروع هر برنامه تمرینی و همچنین قبل از انجام تمرینات در صورت ابتلا به سنگ کلیه جدید، با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که ورزش برایتان ایمن باشد.

چه ورزشی باعث افتادن سنگ کلیه میشود؟

محققین با تحقیق بر روی 84000 زن یائسه دریافتند که انجام هر نوع فعالیت فیزیکی سبک می‌تواند به پیشگیری از ایجاد سنگ در کلیه کمک کند. حتی طبق یک مطالعه که اخیرا در مجله انجمن نورولوژی آمریکا منتشر شده، باغبانی سبک می‌تواند کمک‌کننده باشد. حتی ورزش سبک می‌تواند خطر سنگ کلیه را کاهش دهد. نیاز به ورزش سنگین نیست و شدت تمرین مهم به نظر نمی‌رسد.

در همین باره بخوانید: علائم افتادن سنگ کلیه

حرکات مفید برای درمان سنگ کلیه

شیوع سنگ کلیه در زنان

سنگ کلیه شیوع زیادی دارد و در بین زنان شایع‌تر است. تحقیقات در 15 سال گذشته نشان داده که سنگ کلیه در اصل یک مشکل سیستماتیک است که بیشتر از کلیه‌ها را درگیر می‌کند. تحقیقات اخیر ایجاد سنگ را به چاقی، دیابت، سندروم متابولیک و بیماری‌قلبی مرتبط دانسته‌اند. در انجام این تحقیق، محققین اطلاعات حاصل از سال 1990 تا کنون در خصوص عادات غذایی زنان و میزان فعالیت فیزیکی آنان را بررسی کردند.

 محققین پس از محاسبه توده بدنی زنان (اندازه چربی بدن بر اساس نسبت قد و وزن) دریافتند که چاقی یک عامل خطر در ایجاد سنگ کلیه بوده و خوردن بیش از 2200 کالری در روز احتمال ایجاد سنگ کلیه را تا 42% افزایش می‌دهد. آگاهی از دریافت کالری، پایش وزن و انجام تمرینات ورزشی عوامل مهمی در بهبود سلامت بیماران بوده و این عوامل با سنگ کلیه در ارتباطند. محققان دیگر معتقدند که این مطالعه فقط روی زنان یائسه انجام گرفته و باید در جمعیت بزرگتر و متنوع‌تری تکرار شود.

زنانی که فعالیت فیزیکی منظمی دارند، احتمالا عادات دیگری داشته باشند که خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد. مشاوره محافظه‌کارانه برای بیماران با سنگ کلیه منحصرا روی رژیم، افزایش دریافت مایعات، میزان طبیعی کلسیم خوراکی، سدیم کمتر، حد متوسط پروتئین و اگزالات خوراکی کمتر متمرکز است. نتایج این مطالعه علاوه بر موارد فوق به انجام فعالیت فیزیکی متوسط توصیه می‌کند. با این حال این مطالعه ارتباط علت و معلولی بین تمرین ورزشی و کاهش خطر سنگ کلیه نشان نداد و در نسبت کمی از جمعیت ارتباط بین این دو مورد مشاهده شد.

در امریکا، سالانه بیش از 300000 نفر به دلیل سنگ کلیه به اورژانس می‌روند. سنگ‌های بزرگ می‌تواند در حالب گیر کرده، جریان ادرار را مسدود و درد شدید و خونریزی ایجاد کند (با کلیک بر روی مقاله اندازه سنگ کلیه در این باره بیشتر بدانید).

طناب زدن و  سنگ کلیه

طناب زدن یک «زلزله» فیزیکی و لرزش قوی در بدن ایجاد می‌کند و می توان از آن به عنوان یکی از ورزش های مخصوص دفع سنگ کلیه نام برد. حرکت بالا و پایین مانند آنچه زلزله با ساختمان‌ها می‌کند، می‌تواند سبب آزاد شدن سنگ از بافت‌های اطراف و راه‌های باریک شود و سنگ را از پایه‌اش جدا کند. حرکات بالا و پایین در طناب زدن نسبت به دویدن ارجحیت دارد و از آنجایی که با جلوی پا بجای پاشنه پا بالا می‌پریم، طناب زدن کمتر از دویدن به پاشنه‌ها آسیب می‌رساند. در طناب زدن اندام‌های داخلی بجای باقی‌ماندن در حالت افقی که در حین دویدن رخ می‌دهد، به سمت بالا و پایین می‌لرزند.

طناب زدن و سنگ کلیه

یکی از درمان‌های غیرمعمول‌تر سنگ کلیه استفاده از فراصوت است که با قرار دادن منبع صوت بر فراز سنگ کلیه و افزایش حداکثری صدا انجام می‌گیرد. پخش کردن موسیقی با صدای قوی و بلند و نتیجه جالب آن را ببینید. اگر اسپیکراستریو دارید، آن را به کامپیوتر وصل کرده و صدای آن را تا آخر زیاد کنید و غرش صوت که از پشت منبع صوت خارج می‌شود را حس کنید و حتی ببینید.

ورزش برای سنگ کلیه

طبق تحقیقات انجام شده فقط یک ورزش در هر هفته مانند یک ساعت آهسته دویدن یا حدود سه ساعت پیاده روی می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را تا 31 درصد کاهش دهد. محققان با بررسی داده های بیش از 84000 زن یائسه دریافتند که انجام هر نوع فعالیت بدنی سبک می تواند به جلوگیری از تشکیل این سنگریزه ها در کلیه ها کمک کند. سنگ کلیه ، که به طور فزاینده ای رایج شده است ، در میان زنان شیوع بیشتری دارد. طی 15 سال گذشته، تحقیقات نشان داده است که سنگ کلیه ممکن است در واقع یک مشکل سیستمیک باشد، که بیشتر افراد درگیر آن باشند.

محققان پس از در نظر گرفتن شاخص توده بدنی زنان (اندازه گیری چربی بدن بر اساس نسبت قد و وزن) دریافتند که چاقی یک عامل خطرساز  برای ایجاد سنگ کلیه است. آنها دریافتند که خوردن بیش از 2200 کالری در روز می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را تا 42 درصد افزایش دهد. پس حتما ورزش کنید که هم تناسب اندام شما حفظ شود و هم به سنگ کلیه دچار نشوید یا حتی اگر دچار سنگ کلیه هستید با ورزش سنگ کلیه را دفع کنید.

دکتر کلیه ، مرجع درمان بیماری های کلیه و مجاری ادراری

زیر نظر پرفسور دکتر حسین کرمی

5

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر لیلا یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام سنگ دستال تحتانی به ابعاد ۱۱ میلی دارم ۵ روز پیش سنگ شکنی رفتم چکار کنم که حتما سنگ بیفته طناب زدن مفید هست ؟ یا باید سرو ته بشم که اونم سختمه
    1. تصویر کاربر یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      جهت پاسخ دهی سریع تر و کامل به مشکلتان لطفا سوالتان را از طریق این شماره واتس آپ مطرح فرمایید 09387744022
درحال دریافت اطلاعات

Shopping Basket
پرسش از دکتر