زیر نظر متخصص جراحی: دکتر حسین کرمی

Search
Close this search box.

سنگ کلیه چیست؟

سنگ های کلیه نوعی کریستال هستند که توسط مواد موجود در ادرار شکل می گیرند. سنگ کلیه می تواند باعث درد کلیه، عفونت و حتی آسیب کلیه شود. پس از شکل گیری سنگ کلیه در این ناحیه از بدن فرد، ممکن است سنگ از مسیر یوریتر (حالب) حرکت کرده و به سمت مثانه برود. برای آن هایی که نمی دانند باید بگوییم که یوریتر لوله ای است که ادرار را از کلیه ها به سمت مثانه هدایت می کند.

سنگ ها در شروع اندازه کوچکی دارند ، اما اگر زود تشخیص داده نشوند به قدری بزرگ خواهند شد که كلیه را پر می کنند. سنگ کلیه در بین مردان و زنان بسیار رایج است ، اما کودکان نیز ممکن است با آن روبرو شوند، البته این موضوع در نوع خود نادر است.

علائم سنگ کلیه اورژانسی

سنگ ها به ویژه در ایالت های جنوبی ، مانند تگزاس ، که دارای آب و هوای طولانی تر و گرم تر هستند ، در بین مردم رایج هستند. اگر در بدن خود دردی دارید و احتمال می دهید که دلیل آن سنگ کلیه باشد پیشنهاد می کنیم علائمی که در ادامه ذکر شده اند را مطالعه کنید. بدین ترتیب بهتر می توان از چنین موضوعی اطمینان حاصل کرد.

علائم سنگ کلیه

در اینجا لیستی از علائم و نشانه های رایج مربوط به سنگ های کلیه را با هم مرور می کنیم:

  • درد شدید

بسیاری از بیماران از این درد به عنوان بدترین تجربه ای که تاکنون داشته اند یاد می کنند.

  • درد در پهلو و کمر

سنگ کلیه می تواند باعث درد شدید در ناحیه پهلو (بخشی از بدن که بین دنده ها و باسن است) و یا کمر شود. درد می تواند در قسمت فوقانی پشتی شروع شده و سپس به شکم و کشاله ران حرکت کند.

  • عدم کاهش درد در  اثر تغییر دادن حالت بدن

درد سنگ کلیه در درجه اول به دلیل انسداد مسیر ادراری است ، به این معنی که با حرکت یا تغییر موقعیت نمی توانید آن را کاهش داده یا کنترل کنید.

  • درد همراه با علائم دیگر

تهوع ، استفراغ ، هماتوری (خون در ادرار) و همچنین تب در افرادی که مشکل سنگ کلیه دارند بسیار رایج هستند.

  • درد افراد به صورت موجی اتفاق می افتد

سنگ به طور دوره ای مسیر ادرار را مسدود می کند ، زیرا این راه باعث خارج شدن آن می شود ، به این معنی که درد اغلب از ناحیه بالاتر شروع شده و به نواحی پایین بدن می رسد.

شرایط دفع سریع سنگ کلیه

شرایط دفع اورژانسی سنگ کلیه زمانی به وجود می آید که شرایط لیست زیر را داشته باشید:

تشخیص سنگ کلیه

این علائم و مواردی که در لیست بالا ذکر کردیم نمی توانند به تنهایی نشانی از شرایط اورژانسی از سنگ کلیه فرد باشند. با این حال یک معاینه و ارزیابی دقیق توسط پزشک، کاری عاقلانه و پیشنهادی است. اگر به داشتن سنگ کلیه در بدن خود مشکوک هستید، پیشنهاد می شود به کلینیک پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر درد بسیار شدید و غیر قابل کنترلی دارد.

پزشکان در بیمارستان می توانند تشخیص انجام داده و پروسه درمانی مناسب را برای سنگ کلیه فعال شما ارائه کنند. آزمایش های تصویر برداری نظیر ایکس ری یا سی تی اسکن کلیه نیز در تشخیص وجود سنگ کلیه در بدن مناسب هستند و معمولا مورد استفاده قرار می گیرند.

روش های درمان سنگ کلیه

روش های درمانی برای سنگ های کلیه افراد عبارتند از موارد زیر:

  • اینکه اجازه دهید سنگ کلیه به مرور زمان و به شکل طبیعی دفع شود
  • استفاده از دارو های مخصوص جهت دفع سنگ کلیه
  • برداشتن سنگ کلیه از بدن به کمک عمل جراحی و روش های خاص

راهکار درمانی بر اساس اندازه سنگ کلیه و محل آن در بدن بیمار مشخص می شود. سنگ کلیه می تواند در نواحی مختلفی از سیستم ادراری فرد باشد و راهکار درمانی در هر یک از این نواحی متغیر است. در حالت عمومی، سنگ هایی کوچک تر از ۵ میلی متر را می توان تا ۵۰ درصد به شکل طبیعی و با راهکار های معمولی از بدن دفع کرد.

اما سنگ های کلیه بزرگ تر از ۵ میلی متر معمولا به کمک عمل جراحی درمان می شوند. اگر علائم ذکر شده در این مقاله را تجربه نمی کنید اما هنوز هم به داشتن سنگ کلیه در بدن خود مشکوک هستید پیشنهاد می کنیم حتما با ما تماس بگیرید و یک وقت ملاقات تنظیم کنید تا وضعیت شما ارزیابی شود.

دکتر کلیه 

زیر نظر متخصص سنگ کلیه و مجاری ادراری، دکتر حسین کرمی

0

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

Shopping Basket
پرسش از دکتر