زیر نظر متخصص جراحی: دکتر حسین کرمی

Search
Close this search box.

با این وجود ، درد شدید کمر ممکن است علامتی از شرایطی مانند PMDD و دیسمنوره نیز باشد. همچنین ممکن است نشانه بیماری جدی تر به نام آندومتریوز کلیه باشد.

علت درد کمر و پهلو ها در قاعدگی

در طول دوره قاعدگی شما تعداد معدودی علت درد شدید کمر وجود دارد. بسیاری از این علل مربوط به شرایط زنانه است.

PMS یا سندرم پیش از قاعدگی

علائم PMS معمولاً طی یک هفته قبل از قاعدگی شما رخ می دهد و بعد از شروع آن متوقف می شود.

علائم شایع PMS شامل موارد زیر است:

علائم pms

PMDD

PMDD (اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی) یک بیماری شدیدتر از PMS است. این موارد با علائم شدید PMS  مشخص می شوند.

علائم شایع PMDD شامل موارد زیر است:

افزایش التهاب مانند PMS، می تواند منجر به درد شدید کمر در PMDD شود. از دیگر علائم PMDD، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دیسمنوره

دیسمنوره بیماری است که با گرفتگی های دردناک شکم در قاعدگی مشخص می شود. در دیسمنوره، رحم بیش از حد نرمال منقبض می شود و منجر به گرفتگی شدید و گاه ناتوان کننده می شود.

درد هنگام قاعدگی دیسمنوره

علائم دیسمنوره عبارتند از:

گرفتگی شکم در قاعدگی ناشی از دیسمنوره می تواند در کل ناحیه بالا و پایین کمر انتشار پیدا کند.

آندومتریوز

در حالی که برخی کمردردها در دوره قاعدگی شما طبیعی است ، درد شدید و مداوم کمر می تواند یک مسئله جدی تر مانند اندومتریوز را نشان دهد.

آندومتریوز کلیه چیست؟

بافت آندومتری که در کلیه ها رشد می کند، در طول چرخه قاعدگی به تغییرات هورمونی پاسخ می دهد و به همان شکلی که لایه طبیعی رحم است ریزش پیدا کرده و خونریزی می کند اما قادر به خارج شدن از بدن نمی باشد. این حالت باعث التهاب و عوارض دیگری می شود. خونریزی مکرر در طی چرخه های مختلف قاعدگی می تواند منجر به تشکیل کیست آندومتر یا آندومتریوما در کلیه شود.

آندومتریوما لایه ای از جنس فیبر را در اطراف کلیه ها تشکیل می دهد و باعث درد می شود. در موارد آندومتریوز مجاری ادراری، می تواند مجرای ادرار، لوله ای که کلیه ها را به مثانه متصل می کند، انسداد ایجاد کنند، به کلیه ها آسیب وارد کرده و باعث ایجاد کولیک کلیه شوند. کیست آندومتر می تواند شکل کلیه ها را تحریف کرده و بر عملکرد آن تأثیر بگذارد.

آندومتریوز کلیه چیست

علائم آندومتریوز کلیه

نشانه های آندومتریوز کلیه عبارتند از:

تشخیص آندومتریوز کلیه

تشخیص آندومتریوز کلیه می تواند دشوار باشد و گاهی اوقات این بیماری با سرطان کلیه اشتباه گرفته می شود. تشخیص اولیه براساس علائمی مانند درد کلیه کمردرد و خون در ادرار در دوران چرخه قاعدگی است. این علائم با هورمون درمانی از بین می روند.

تکنیک های تصویربرداری مانند سونوگرافی، سی تی اسکن با کنتراست (CECT) و تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) می توانند در یافتن ضایعات آندومتر و کیست داخل و اطراف کلیه کمک کنند. اما از آن ها برای یک تشخیص اصلی استفاده نمی شود، زیرا تصاویر بدست آمده نمی توانند کاملاً بین آندومتریوز و بدخیمی تمایز قائل شوند.

قطعی ترین تشخیص از طریق معاینه بافت شناسی (پاتولوژی) بافت کلیه می تواند انجام شود، اما این امر نیاز به بیوپسی تهاجمی دارد که عوارض زیادی را به همراه دارد.

درمان آندومتریوز کلیه

آندومتریوز کلیه نیاز به درمان دارد. در غیر این صورت ، می تواند منجر به عوارضی مانند نارسایی کلیه شود. گزینه های درمان بستگی به محل آندومتریوز و ضایعات وعمق نفوذ آن ها دارد.

در بسیاری از موارد ، بیماران با روش های هورمون درمانی مانند آگونیست های گیرنده هورمون آزاد کننده گنادوتروپین انسانی (GnRH) یا قرص های ضدبارداری خوراکی تحت درمان قرار می گیرند.

در موارد شدید که آندومتریوماهای بزرگ در کلیه یا انسداد مداوم مجرای ادرار وجود دارد، جراحی لاپاروسکوپی ترجیح داده می شود. این کار باید توسط جراحان متخصص در جراحی لاپاروسکوپی زنان و زایمان، فوق کلیوی و ارولوژیک انجام شود تا کیست یا ضایعات آندومتر برداشته شود. با این حال، جراحی تهاجمی می تواند منجر به عوارضی مانند آسیب به روده، مثانه، مجرای ادرار و عروق خونی که خونرسانی این ارگان ها را تأمین می کنند، شود.

درمان خانگی درد کلیه و کمر قبل از قاعدگی

برای درد شدید کمر در دوره قاعدگی شما که به علت وضعیت جدی تری نیست، درمان های خانگی می توانند درد را به طور موثری کاهش دهند. در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید آن ها را امتحان کنید:

از گرما استفاده کنید

برای تسکین درد، کمپرس آب گرم را روی کمر خود بگذارید. سعی کنید عضلات پشت خود را شل کنید، همین کار باعث کاهش درد نیز می شود.

داروهای مسکن بدون نسخه

ایبوپروفن، آسپیرین یا حتی کرم ضد درد می تواند به تسکین درد کمر کمک کند. اکثر کرم های ضد درد حاوی کپسایسین، یک ترکیب ضد التهابی قوی، می باشند و می توانند باعث کاهش درد شوند. این نوع کرم ها را بر روی کمر ماساژ دهید که به برطرف شدن گرفتگی عضلات نیز کمک کند.

استراحت

 اگر انجام بسیاری از کارها با درد شدید سخت است، چند روز استراحت کنید. استراحت با یک کتاب خوب ، یوگا یا یک حمام آب گرم ممکن است به افزایش اندورفین هایی که به طور طبیعی با درد می جنگند کمک کند.

تغییر سبک زندگی

فعالیت های خاص مانند استعمال سیگار و نوشیدن الکل می تواند التهاب را بدتر کند. علاوه بر این، مصرف زیاد کافئین و غذاهای پر نمک یا چرب می توانند علائم قاعدگی شما را بدتر کنند.

نوشیدن آب و خوردن مقدار زیادی میوه ، سبزیجات و سایر غذاهای ضد التهاب ممکن است به کاهش التهاب و تسکین علائم PMS مانند کمردرد کمک کند.

ورزش منظم اندروفین های طبیعی را آزاد می کند که می تواند به کاهش درد کمک کند. اگر ورزش با درد کمر دشوار است ، فعالیتهای ملایم تری مانند یوگا یا شنا را امتحان کنید.

حتی ممکن است رابطه جنسی با شریک زندگی خود باعث ایجاد احساس رضایت در شما شود. داشتن ارگاسم می تواند گرفتگی های دوره ای را تسکین دهد ، که ممکن است به کاهش درد کمر کمک کند.

وبسایت تخصصی دکتر سنگ کلیه

زیر نظر متخصص سنگ کلیه و مجاری ادراری، دکتر حسین کرمی

7

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زینب یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من دردکلیه دارم
    موقعی درد میگره که پریودم بخواد تموم بشه یا شروع بشه .خون تو ادرارم دیده شد
    1. تصویر کاربر یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      جهت پاسخ دهی سریع تر و کامل به مشکلتان لطفا سوالتان را از طریق این شماره واتس آپ مطرح فرمایید 09387744022
  • تصویر کاربر زینب یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من دردکلیه دارم
    موقعی درد میگره که پریودم بخواد تموم بشه یا شروع بشه .خون تو ادرارم دیده شد
    1. تصویر کاربر یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      جهت پاسخ دهی سریع تر و کامل به مشکلتان لطفا سوالتان را از طریق این شماره واتس آپ مطرح فرمایید 09387744022
  • تصویر کاربر مانا یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    ده روز قبل از پریود تکرر ادرار دارم وکلیه درد دارم سم 42هست .آیا طبیعیه یا اینکه مشکل جدی میتونه باشه؟
    1. تصویر کاربر یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      جهت پاسخ دهی سریع تر و کامل به مشکلتان لطفا سوالتان را از طریق این شماره واتس آپ مطرح فرمایید 09387744022
درحال دریافت اطلاعات

Shopping Basket
پرسش از دکتر