زیر نظر متخصص جراحی: دکتر حسین کرمی

Search
Close this search box.

من معمولا با مراجعانی روبرو می شوم که در تاریخچه پزشکی خود مشکل سنگ های کلیه داشته و مکمل های کلسیمی مصرف کرده اند. سوال اکثر این افراد مبنی بر این موضوع است که آیا باید به مصرف مکمل کلسیم خود ادامه دهند یا خیر؟ در پاسخ این سوال باید گفت که مصرف بیش از اندازه مکمل های کلسیم باعث ایجاد سنگ های کلیه اگزلات می شود.

کلسیم یک ماده معدنی ضروری برای سلامت استخوان ها است و در نتیجه کمبود مصرف آن منجر به کاهش سلامت استخوان های بدن می شود. در این صورت ریسک بروز کوچک شدن استخوان ها (پوکی استخوان) بالا می رود.

سنگ های کلسیم اگزالات رایج ترین نوع از سنگ های کلیه در کشور هند هستند. حالا با این تفاسیر آیا مصرف مکمل های کلسیمی ریسک شکل گیری سنگ های آن در بدن را افزایش می دهد. در ادامه در همین زمینه توضیحاتی خواهم داد.

سنگ های کلسیم اگزالات زمانی شکل می گیرند که ادرار بسیارغلیظ شود. در چنین شرایطی کلسیم اگزالات درون ادرار به شکل کریستال های ریز و سنگ در می آیند.

این اتفاق زمانی رخ می دهد که میزان مصرف آب کم بوده و یا فرد غذاهایی که غنی از اگزالات هستند را مصرف کند. از جمله این موارد می توان به اسفناج، سیب زمینی سرخ کرده، شکلات ها، آجیل، ریواس و چغندر اشاره کرد.

تاثیر مکمل های کلسیم در ایجاد سنگ کلیه!

کلسیم به تنهایی عامل شکل گیری سنگ های کلیه کلسیمی نیست. اگر فردی به اندازه کافی کلسیم مصرف نکند، بدن با حل کردن استخوان ها کلسیم آزاد کرده و یا کلسیم درون خون را مورد استفاده قرار می دهد. در نتیجه میزان دفع ادرار فرد شدت یافته و کریستال هایی در ادرار شکل می گیرند که در نهایت تبدیل به سنگ خواهند شد.

تحقیقات نشان داده اند که مصرف بیشتر کلسیم خوراکی در رژیم غذایی، احتمال شکل گیری سنگ های کلسیمی را کاهش می دهند. با این حال اگر در کنار کلسیم مصرفی در رژیم غذایی از مکمل های کلسیم نیز استفاده شود، ریسک شکل گیری سنگ های از جنس کلسیم بیشتر می شود. تفاوت در چیست؟

پاسخ این است که کلسیم موجود در مواد غذایی به اگزالات رژیم غذایی متصل می شود و بدون اینکه جذبی صورت گیرد به شکل کریستال از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود.

اگر از مکمل های کلسیم به تنهایی استفاده شود و کلسیم از طریق رژیم غذایی وارد بدن نشود، امکان اتصال آن به اگزالات در روده وجود نخواهد داشت و هر دو از طریق ادرار از بدن دفع می شوند. در چنین شرایطی ریسک شکل گیری کریستال و سنگ ها بالا می رود.

مصرف کلسیم در ایجاد سنگ کلیه

میزان مصرف کلسیم

جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه اگزلات

  • به اندازه کافی آب مصرف کنید؛ روزانه ۶ الی ۸ لیوان مناسب است (مگر اینکه پزشک شما مصرف آب فراوان را بنا به دلایل خاصی محدود کرده باشد)
  • میزان ورودی نمک در رژیم غذایی را کاهش دهید چرا که منجر به افزایش دفع کلسیم از طریق ادرار می شود
  • مصرف کافئین را محدود کنید چرا که می تواند دفع کلسیم از طریق ادرار را بیشتر کند
  • میزان ورودی پروتئین های حیوانی را کاهش دهید
  • به همراه آب از لیمو استفاده کنید (نمک یا شکر اضافه نکنید!). سیترات موجود در لیمو به کاهش احتمال شکل گیری سنگ های کلیه در اثر مصرف مکمل های کلسیم، کمک می کند.

دکتر حسین کرمی متخصص سنگ کلیه

0

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

Shopping Basket
پرسش از دکتر