اما عموما شایعترین علت درد مثانه وضعیتی است که به عنوان سیستیت بینابینی (IC) شناخته می شود یا گاهی از آن با عنوان سندرم مثانه دردناک (PBS) یاد می گردد. این حالت زمانی اتفاق می افتد که مثانه شما ملتهب یا تحریک شده باشد و به احتمال زیاد دردناک ترین حالت را با مثانه پر تجربه کنید.

تا همین اواخر تشخیص سندرم مثانه دردناک دشوار بود. به همین دلیل، تعداد مبتلایان به این بیماری نامشخص بوده است، گرچه تخمین زده می شود بیش از 60،000 استرالیایی به آن مبتلا بوده باشند.

یکی از دلایل اصلی تشخیص سخت PBS این است که علائم آن بسیار شبیه علائم عفونت مثانه است. با این حال، از آنجا که در آزمایش ادرار هیچ باکتری یافت نمی شود، و به طور کلی هیچ پاسخی به درمان آنتی بیوتیکی وجود ندارد، پزشک شما ممکن است سندرم مثانه دردناک را به عنوان عامل اصلی درد مثانه تان پیشنهاد کند.

زنان مبتلا به PBS هنگام پر شدن مثانه، درد در این ناحیه را تجربه می کنند و هنگام دفع ادرار تسکین مختصری می یابند. بنابراین، برای آنکه تا آنجا که ممکن است درد نداشته باشد، یک زن مبتلا به PBS می تواند در مدت 24 ساعت بین 15-40 بار به دسشویی برود. در نتیجه، کمبود خواب به عارضه ای دیگر برای این وضعیت دردناک تبدیل می شود. علائم همچنین می توانند قبل از قاعدگی بیشتر و با فعالیت جنسی تحریک شوند.

به طور کلی ، علائم درد مثانه می تواند شامل موارد زیر باشد:

سایر ویژگی هایی که ممکن است به بروز PBS کمک کنند عبارتند از:

• مثانه سفت یا دارای جای زخم
  • گلومرولاسیون (خونریزی از نقطه پین)
  • زخم (زخم Hunner) و ضایعات در مثانه

درد مثانه غالباً فلج کننده است و بسیاری از خانم ها متوجه می شوند که با داشتن برخی از مشکلات مربوط به بهداشت روانی و عاطفی قادر به کار تمام وقت نیستند.

درمان های یک مثانه بیش فعال چیست؟

متأسفانه، تشخیص درد مثانه غالباً طولانی می شود زیرا معمولاً در ابتدا سایر علل احتمالی منتفی هستند.

هیچ آزمایش تشخیصی واحدی برای سندرم مثانه دردناک وجود ندارد. بنابراین، پزشک شما ممکن است بخواهد همراه با معاینه لگن و دستور به انجام یک سری آزمایش ادرار، سابقه پزشکی شما را کاملاً بررسی کند. این کار برای رد سایر شرایط قابل درمان قبل از اینکه آنها تشخیص PBS را در نظر بگیرند، انجام می شود.

شایع ترین این شرایط در مردان و زنان، عفونت های ادراری و سرطان مثانه است. برای مردان، سایر بیماری های متداولی که پزشک ممکن است بدنبال آنها باشد عبارتند از پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگن. برای زنان، آندومتریوز یکی از دلایل عمده درد لگن است.

سرطان مثانه چیست؟

رطان مثانه ششمین سرطان شایع در آمریکا است. احتمال ابتلا به سرطان مثانه در مردان چهار برابر بیشتر از زنان است. سرطان مثانه هشتمین عامل مرگ در مردان است. برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه ی درمان قطعی این بیماری روی لینک زیر کلیک نمایید.

تشخیص درد مثانه (PBS)

تشخیص PBS به طور کلی به موارد زیر نسبت داده می شود:

• درد مربوط به مثانه، معمولاً همراه با تکرر و فوریت ادرار
  • عدم وجود بیماری های دیگر که می توانند علائم را ایجاد کنند

پزشک شما احتمالا آزمایش های تشخیصی را برای رد سایر دلایل درد مثانه شما انجام می دهد، از جمله:

#تجزیه و تحلیل ادرار و کشت ادرار:

بررسی ادرار در زیر میکروسکوپ و کشت آن می تواند ارگانیسم های اولیه را  که به عنوان آلوده کننده های دستگاه ادراری شناخته شده اند و ممکن است علائمی شبیه PBS ایجاد کنند، شناسایی نماید.

#کشت ترشحات پروستات:

به ندرت در جاهایی که مایعات پروستات بدست می آید انجام می شود و از نظر وجود علائم عفونت پروستات بررسی می گردد، سپس با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

#سیستوسکوپی تحت بیهوشی (با اتساع مثانه):

سیستوسکوپ (ابزاری ساخته شده از یک لوله توخالی با قطری مشابه یک نوشیدنی دارای چندین لنز و یک لامپ) برای دیدن داخل مثانه و مجرای ادرار استفاده می شود. همچنین ممکن است پزشک با پر کردن مثانه با مایع یا گاز، آن را در حد گنجایش منبسط کرده یا کش دهد. این کار برای افراد مبتلا به PBS دردناک است و معمولاً تحت بیهوشی انجام می گردد.

#بیوپسی سیستوسکوپ :

برای کمک به رد سرطان مثانه، طی سیستوسکوپی نمونه برداری انجام می شود.

علت عمده درد مثانه

علت دقیق سندرم مثانه دردناک با وجود تعدادی از نظریه های مطرح شده، ناشناخته است. یکی از این نظریه ها حاکی از آن است که یک رویداد می تواند به عنوان محرکی برای ایجاد درد عمل کند.

برخی از این عوامل محرک ممکن است موارد زیر باشند:

دیگر نظریه ها علائم درد مثانه (PBS) را ناشی از چندین ناهنجاری مختلف در خود مثانه می دانند، بویژه: سطح مثانه، خونرسانی به مثانه یا میکروارگانیسم های موجود در مثانه. با این حال، موارد بیشتر نشان می دهد که مثانه ممکن است در اثر خود ایمنی (هنگامی که بدن به سلول های سالم خود حمله می کند) یا در اثر ترشح هیستامین از تعداد زیاد ماست سل ها در مثانه، ایجاد شود.

درمان درد مثانه

واقعیت این است که دانشمندان هنوز درمانی برای درد مثانه (PBS) پیدا نکرده اند و همچنین نمی توانند بگویند که آیا مردم به برخی از درمان ها بهتر از سایر روش ها پاسخ می دهند یا خیر.

در برخی موارد بدن به طور طبیعی خود را بهبود می دهد. با این حال، حتی وقتی علائم به دلیل تغییر در رژیم غذایی یا سایر روش های درمانی از بین می روند، ممکن است پس از چند روز، هفته، ماه یا حتی سال دوباره عود کنند. متأسفانه، دانشمندان نمی دانند چرا.

از آنجا که علل درد مثانه ناشناخته است، درمان های فعلی با هدف تسکین علائم درد مثانه انجام می شود.

شدت درد مثانه شما ممکن است به معنای تلاش برای ترکیبی از گزینه های مختلف درمانی باشد تا ببینید چه چیزی برای شما بهتر است. همچنین منطقی است که گزینه های خود را با پزشک در میان بگذارید. گزینه های درمانی ممکن است ترکیبی از هر دو روش تغییر سبک زندگی و درمان های پزشکی باشد.

1- تغییر شیوه زندگی

تغییر شیوه زندگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تغییر رژیم غذایی (کاهش مصرف مواد غذایی/ نوشیدنی های دارای اسید بالا مانند غذاهای پر ادویه، نوشابه های کافئین دار و الکل)
  • ترک سیگار
  • تمرینات کششی آرام
  • به موقع دسشویی رفتن

2- درمان پزشکی

درمان های پزشکی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• نسخه دارویی
  • فیزیوتراپی
  • اتساع مثانه
  • تزریق مثانه (شستشوی یا حمام مثانه نیز نامیده می شود)
  • تحریک الکتریکی عصب
  • عمل جراحی

3- درمان خانگی

شما همیشه باید قبل از انجام هرگونه معالجه به پزشک خود مراجعه کنید، اما این نکات کوچک ممکن است به شما در کاهش درد مثانه کمک کند، و این موارد در امنیت و راحتی منزل خود انجام می شوند:

• در حالت چمباتمه قرار بگیرید و زانوهای خود را به سمت سینه بلند کنید.
  • روزانه 8 لیوان آب بنوشید تا اطمینان حاصل کنید که ادرار بیش از حد تغلیظ نشده و باعث تحریک نمی شود.
  • شلوار و دامن گشاد بپوشید تا به راحتی شما کمک کند.
  • به طور طبیعی، اگر درد مثانه شما ادامه دارد یا علائم خاصی شما را نگران می کند، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

دکتر کلیه، مرجع تخصصی بیماری های کلیه و مجاری ادراری

زیر نظر: دکتر حسین کرمی، متخصص سنگ کلیه