زیر نظر متخصص جراحی: دکتر حسین کرمی

Search
Close this search box.

مصرف چای سبز برای کلیه ها به خصوص کیست کلیه مفید است زیرا چای سبز از جمله گیاهان سم زدا ست که به طور طبیعی به بدن اجازه می دهد سمومی را که لازم ندارد، دفع کند.

تمام مواد غذایی یا نوشیدنی های تهیه شده از گیاهان طبیعی برای بدن مفید در نظر گرفته می شوند زیرا از هیچ ماده ترکیبی یا شیرین کننده ای در تولید آنها استفاده نمی شود. یک بیمار کلیوی لازم است از مصرف نوشیدنی گازدار یا نوشیدنی های تهیه شده از شیرین کننده های مصنوعی اجتناب کند زیرا این امر تهدیدی برای کلیه ها و سلامتی آنها است.

همه ما مصرف چای و قهوه را ترجیح می دهیم زیرا بعضا فشار روانی را کاهش می دهند. با اینکه چای و قهوه فرد را در معرض خطر ابتلا به بیماری های مختلف قرار می دهد، اما به هیچ وجه وی از مصرف چنین مواردی خودداری نمی کند. اما آیا می دانید نوشیدن قهوه یا مصرف چای تا حد زیادی با تجمع کلسیم در شریان ها و ورید های مربوط به خون رسانی قلب مرتبط است؟ هرچند که گزارش ها می گویند قهوه به از بین بردن استرس کمک می کند، اما گزارش دیگری حاکی از آن است که مصرف بیش از حد چنین چیزهایی به طور حتم می تواند مشکلات مختلف کلیوی و قلبی را به دنبال داشته باشد. و اگر شما از قبل به بیماری کلیوی مبتلا هستید، به خصوص به بیماری کلیه پلی کیستیک، نباید چای یا قهوه را بدون مشورت با یک متخصص تغذیه کلیوی مصرف کنید، در عوض بهتر است بیماران مبتلا به کلیه پلی کیستیک از چای سبز استفاده کنند.

یافته های منتشر شده اخیر نشان می دهد که مصرف قهوه ممکن است تأثیر مفیدی بر عملکرد کلیه داشته باشد، در نتیجه خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه را کاهش می دهد.

چای سبز از گیاهی که به Camellia Sinensis معروف است، برداشته می شود. جوانه یا برگ خشک، ماده اصلی تشکیل دهنده انواع مختلف چای سبز موجود در بازار است. سپس برگ ها را بخار پز کرده، تفت می دهند و برای مدتی خشک می کنند. رنگ سیاه در هنگام پردازش از برگهای تکه تکه شده خارج می شود. چای سبز نه تنها برای بیماران مبتلا به کلیه پلی کیستیک مفید است، بلکه به بهبود سایر جنبه های سلامتی نیز کمک می کند:

  • هوشیاری و تفکر ذهنی همراه با کاهش عملکرد کلیه را بهبود می بخشد
  • افسردگی یا از بین بردن استرس از ذهن
  • بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD)
  • بیماری التهابی روده
  • کاهش وزن
  • اختلالات معده
  • استفراغ
  • اسهال
  • سردرد
  • سندرم خستگی مزمن (CFS)
  • فشار خون پایین
  • سنگ کلیه که در نتیجه PK ایجاد می شود
  • نرمی استخوان
  • بیماری پارکینسون
  • حفره های دندانی

چای سبز همچنین به جلوگیری از بروز سرطان های خاص کمک می کند از جمله:

⛔ سرطان سینه

⛔ سرطان پروستات

⛔ سرطان روده بزرگ

⛔ سرطان معده

⛔ سرطان ریه

⛔ سرطان کبد

⛔ سرطان های توموری

⛔ سرطان خون (لوکمی)

⛔ سرطان پوست

کسانی که در معرض خطر یا مبتلا به کیست کلیه هستند، به علت احتباس مایعات گاهی متوجه تورم در قسمت هایی از بدن یا پف دور چشم می شوند. در این هنگام مصرف چای سبز می تواند کمک کننده باشد.

برخی افراد برای سم زدایی کلیه ها طی کیست کلیه (PKD) از چای سبز استفاده می کنند تا سموم تجمع یافته به دلیل فیلترهای ناسالم را از بین ببرند. برای این افراد، مهم است که حتما بیش از 2 بار (لیوان) در روز چای سبز مصرف نکنند.

اگر هنوز علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، درد در ناحیه پهلو یا پشت در ناحیه کلیه ها دارید، لازم است داروهای سنتی (Ayurvedic) برای بیماری کلیه پلی کیستیک مصرف کنید تا از پیشرفت PKD به سمت نارسایی کامل کلیه جلوگیری کنید.

عوارض مصرف بیش از حد چای سبز برای بیماران پلی کیستیک

آیا مصرف چای سبز توسط بیماران PKD برای آنها عارضه جانبی به همراه دارد؟ لازم نیست که مصرف چای سبز برای بیماران مبتلا به کیست کلیه همیشه خوب باشد زیرا این امر به میزان سلامتی شما بستگی دارد که آیا یک ماده خاص مناسب شما خواهد بود یا خیر. بنابراین، قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم خود، با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

همچنین برخی از افراد با مصرف چای سبز عوارض جانبی شامل موارد زیر را تجربه می کنند:

درمان کیست کلیه با چای سبز

درمان بیماری پلی کیستیک

چندین روش درمانی برای بهبود بخشیدن به علائم بیماری کیست کلیه قابل انجام است اما هیچ درمان قطعی برای بیماری هایی مانند PKD وجود ندارد. با کار کردن روی علائم می توان آن ها را کاهش داد و وضعیت پایداری را حفظ کرد. بنابراین پاسخ این سوال شما که “آیا بیماری کلیه پلی کیستیک قابل درمان است” فقط یک کلمه است: خیر. در اینجا ما می توانیم درمان های موثر برای بهبود علائم را به شما بگوییم. در زیر روش های درمانی موجود برای مبارزه با این بیماری سخت آورده شده است:

# درمان آلوپاتیک: 

این روش درمانی شامل داروهای شیمیایی و روشهای غیر طبیعی برای درمان مشکل کیست کلیه است. نمک های موجود در داروها با روش شیمیایی ساخته می شوند و ممکن است با تاثیر بر کلیه ها سبب بروز بیماری های مرتبط دیگری گردند. همچنین، می تواند تأثیر بدی بر عملکرد اندام های مختلف بدن انسان بگذارد.

درمان آلوپاتیک عوارض جانبی زیادی دارد که مطمئناً مشکلاتی برجای می گذارد و ممکن است احتمال رشد بیماری را در آینده افزایش دهد.

# درمان سنتی(Ayurveda):

Ayurveda مطالعه علم پزشکی باستان است و مدت هاست که در حال کسب محبوبیت می باشد. Ayurveda ریشه خود را از هند و شبه قاره های این کشور می گیرد، که دلیل دیگری برای تحسین اثرات آن بر زندگی ست. Ayurveda برای درمان هر بیماری مفید است زیرا هیچ عارضه جانبی بر جای نمی گذارد. درمان Ayurveda به روش های زیر کار می کند:

بنابراین ، اگر یک درمان Ayurvedic (درمان گیاهی کیست کلیه) را به خوبی دنبال کنید، می توانید از ابتلا به بیماری هایی که ممکن است در آینده شما را آزار دهند، جلوگیری کنید و سرعت رشد کیست در کلیه ها را در حد کم نگه دارید. بیماری کلیه پلی کیستیک قابل درمان نیست اما می توان درمان هایی برای کاهش خطر در سایر اعضای بدن انجام داد.

دکتر حسین کرمی 

متخصص کلیه و کیست کلیه

0

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

Shopping Basket
پرسش از دکتر