بیشتر درمانهای سیستیت بینابینی برای کنترل علائم آن است و هیچ درمان واحد و تاثیر گذاری برای همه ی افراد وجود ندارد. اما بیشتر افراد در نهایت به راحتی از درد و ناراحتی آن رهایی می یابند.

سیستیت بینابینی در برخی افراد باعث علائم خفیف و در برخی دیگر باعث اختلال و درد بسیار بد می شود. برای برخی، علائم به صورت موقت، و در برخی دیگر به طور پیوسته وجود دارد.

علائم سندروم مثانه دردناک ممکن است برای مدتی برطرف شود، ولی امکان بازگشت آنها بعد ماهها یا حتی سالها نیز وجود دارد.

تغییرات مثانه ناشی از سیستیت بینابینی ممکن است علائم زیر را داشته باشد.

درد در نواحی مثانه

سیستیت بینابینی می تواند باعث ایجاد احساس فشار، ناراحتی یا درد در مثانه یا اطراف آن شود. این درد ممکن است خفیف یا شدید باشد و همچنین ممکن است نواحی واژن، مجرای ادرار یا بیضه را تحت تأثیر قرار دهد.

درد در سیستیت بینابینی اغلب با پر شدن مثانه و تخلیه ادرار بدتر می شود.

علائم سیستیت بینابینی

تکرر ادرار در اثر سیستیت بینابینی

از آنجایی  که مثانه در این بیماری سفت شده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد باعث تکرر ادرار می شود و افراد مبتلا به سیستیت بینابینی اغلب تمایل به ادرار مکرر در شبانه روز دارند.

کمتر از 8 بار ادرار در روز و یک بار در شب امری عادی تلقی می شود. ولی در موارد شدید التهاب مثانه، ممکن است فرد نیاز به ادرار حداکثر 60 بار در روز داشته باشد.

نیاز به تخلیه ادرار در افراد مبتلا به سیستیت بینابینی، می تواند شدید و کنترل آن سخت باشد. در بعضی از افراد، حتی بلافاصله پس از دفع ادرار نیز این احساس هرگز برطرف نمی شود.

اختلال عملکرد جنسی در اثر التهاب مثانه

بسیاری از افراد مبتلا به سیستیت بینابینی در هنگام مقاربت جنسی احساس درد بسیار دارند. در مردان ممکن است درد پس از انزال احساس شود.

شب ادراری (Nocturia)

این اصطلاح به احتیاج به ادرار چند باره در طول شب گفته می شود. اگر سیستیت بینابینی باعث شب ادراری  شود می تواند منجر به اختلال چشمگیری در خواب شود.

علل سیستیت بینابینی

پزشکان علت دقیق سیستیت بینابینی را نمی دانند، اما بسیاری از محققان بر این باورند که در ابتدا در اثر آسیب به لایه مثانه ایجاد می شود.

در طی تحقیقی، محققان دریافتند که بسیاری از افراد مبتلا به التهاب مثانه پروتئینی به نام فاکتور ضد تکثیر یا همان  APV))antiproliferative factor تولید می کنند که مثانه را به ادرار حساس می کند. این پروتئین از رشد سلولهای مثانه جلوگیری می کند، بنابراین ممکن است در هنگام آسیب از بهبود مثانه جلوگیری کند.

بسیاری از محققان معتقدند که سیستیت بینابینی ممکن است به دلایل مختلفی از جمله موارد زیر ایجاد شود:

آسیب مثانه و سیستیت بینابینی

جراحی یا انواع دیگر تروما ممکن است به مثانه آسیب برساند و به ایجاد سیستیت کمک کند.

اتساع مثانه

عدم توانایی تخلیه مثانه برای مدت زمان طولانی با سیستیت بینابینی مرتبط است.

آسیب عصبی

ترومای نخاع و التهاب عصب های لگن مظنون به یکی از علل  این بیماری است.

تاثیر عفونت باکتریایی در التهاب مثانه

عفونت مثانه، ممکن است در شروع سیستیت بینایی در برخی افراد نقش داشته باشد.

اختلال عملکرد عضلات

هنگامی که عضلات دیافراگم لگنی به درستی کار نکنند، ممکن است در مشکلات مثانه نقش داشته باشند.

سیستم ایمنی بدن و سیستیت بینابینی

برخی از محققان گمان می کنند که سیستم ایمنی بدن ممکن است در برخی از افراد مبتلا به تورم مثانه به سلولهای خاصی از مثانه حمله کند.

تشخیص سیستیت بینابینی

تشخیص سیستیت بینابینی معمولاً یک فرآیند ساده نیست. هیچ آزمایش پزشکی واحدی وجود ندارد که بتواند به طور قطعی سستیت را تشخیص دهد یا آن را رد کند.

برای تشخیص سیستیت بینابینی، پزشک علائم و سابقه پزشکی شما را در نظر گرفته و معاینه جسمی و عصبی را انجام می دهد. همچنین ممکن است پزشک در مورد درد مثانه یا لگن پرسشنامه ای به شما بدهد.

پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش های دیگری را برای کمک به تشخیص IC یا رد سایر شرایط سلامتی تجویز یا اجرا کند.  آزمایش های تشخیص التهاب مثانه عبارتند از:

آزمایش ادرار برای تشخیص التهاب مثانه

آزمایش های ساده نمونه ادرار می تواند با تشخیص علائم عفونت ادراری فعال یا خون در ادرار، سایر شرایط را رد کند.

سونوگرافی مثانه

این آزمایش غیرتهاجمی به پزشکان اجازه می دهد تا شکل و ساختار مثانه شما را ببینند و همچنین میزان تخلیه آن را پس از تخلیه ی ادرار مشاهده کنند.

ارزیابی اورودینامیکی برای تشخیص سیستیت بینابینی

این آزمایش شامل پر کردن مثانه شما با آب از طریق catheter (لوله باریک) برای اندازه گیری فشار هنگام پر شدن و تخلیه ی مثانه است.

سیستوسکوپی(Cystoscopy)

این روش شامل قرار دادن یک ابزار مشاهده تخصصی در مثانه شما برای یافتن زخم های ناشی از IC یا سایر مشکلات مانند تومور است.

درمان سیستیت بینابینی

درمان قطعی سیستیت وجود ندارد که برای همه مبتلایان به آن اثر گذار باشد. پزشک شما بر اساس علائم شما و اینکه آیا درمان های پیشین توانسته اند آن را کنترل کنند یا خیر، درمان هایی را به شما پیشنهاد می دهد. روش های زیر به بهبود این بیماری کمک می کنند.

درمان گیاهی سیستیت مثانه

اولین قدم در درمان سیستیت شناسایی مواردی است که علائم شما را تحریک می کنند، مانند استرس یا برخی غذاها و نوشیدنی ها. پزشک همچنین ممکن است به شما توصیه کند که به یک فیزیوتراپیست دیافراگم لگنی مراجعه کنید، که می تواند عضلات آن ناحیه را دستکاری کند یا تمریناتی را برای کمک به علائم تجویز کند. البته برخی از گیاهان دارویی و دم نوش ها نیز در تسکین درد سیستیت مثانه تاثیر دارند.

اجتناب از غذاهایی که باعث تحریک مثانه می شوند می تواند به تسکین علائم سیستیت بینابینی کمک کند. غذاهای معمول تحریک کننده مثانه عبارتند از:

• گوجه فرنگیها
  • میوه های خانواده مرکبات
  • غذاهای ادویه دار
  • شکلات
  • قهوه و نوشیدنی های کافئین دار
  • نوشیدنی های الکلی
  • نوشیدنی های گازدار

انتی بیوتیک برای التهاب مثانه

در ابتدا، پزشک ممکن است به شما توصیه کند داروهای مسکن بدون نسخه را برای سیستیت بینابینی مصرف کنید. در صورت نیاز به درمان های دارویی اضافی، پزشک ممکن است داروهای خوراکی زیر را تجویز کند.

همچنین ممکن است پزشک تجویز داروهای زیر را از طریق تزریق به مثانه نیز انجام دهد:

به عنوان یک گزینه جایگزین برای cauterization، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد داروی استروئید تریامسینولون را در محل زخم مثانه تزریق کند.

بوتاکس (سم بوتولینوم) دارویی است که در صورت تزریق به عضلات، آنها را فلج می کند و در صورتی که دیگر درمان های قبلی کافی نباشند، ممکن است به عنوان درمان مثانه برای بیماری سیستیت مثانه در نظر گرفته شود.

عوارض سیستیت بینابینی

بین علائم سیستیت بینابینی و عوارض ناشی از این بیماری مرز مشخصی وجود ندارد.آنچه که واضح است این است که التهاب می تواند زندگی شما را به طرق مختلف مختل کند، که شامل موارد زیر می شود:

❌ کاهش ظرفیت مثانه

❌ مشکلات عملکرد جنسی و صمیمیت

❌ استرس و افسردگی

سیستیت بینابینی به عنوان یک بیماری زنان در نظر گرفته می شد که تعداد کمی از افراد را مبتلا می کرد. اما در یکی از تحقیقات مشخص شد که 3 تا 8 میلیون زن در ایالات متحده به این بیماری مبتلا شده بودند.

دکتر حسین کرمی
دکتر کلیه | متخصص کلیه