زیر نظر متخصص جراحی: دکتر حسین کرمی

Search
Close this search box.

سنگ کلیه دقیقا همین است (جرم سختی از مواد معدنی و نمک ها که در کلیه شکل می گیرد). برخی از غذاها و نوشیدنی های خاص میتوانند باعث ایجاد بلور هایی شوند که گاهی اوقات دردناک اند. در عین حال برخی از غذاهای خانگی می توانند سبب دفع انواع سنگ کلیه شوند.

💥انواع سنگ کلیه

اگر مبتلا به سنگ کلیه هستید درباره نوع آن از پزشک خود بپرسید. این کار به شما کمک خواهد کرد بفهمید که از کدام نوع از غذاها پرهیز کنید.

اما اگر درباره نوع و جنس سنگ کلیه خود مطمئن نیستید (و یا فقط می خواهید از ابتلا به هر نوعی از انواع سنگ های کلیوی پیشگیری کنید) یک قانون کلی و خوب این است که برای دفع سنگ کلیه از مصرف زیاد غذاهای پر نمک، گوشت و پروتئین های حیوانی پرهیز کنید.

فراموش نکنید که روزانه مقدار زیادی آب بنوشید. این کار باعث رقیق شدن املاح داخل ادرار شده و احتمال تشکیل سنگ را کمتر میکند.

☑سنگ های کلسیم اگزالاتی

شیوع ابتلا به این نوع سنگ نسبت به بقیه انواع سنگ های کلیوی بیشتر است. وقتی در ادرار انسان کلسیم و اگزالات با یکدیگر ترکیب میشوند این نوع از سنگ در کلیه شکل می گیرد. این دو ماده هر دو در تعداد زیادی از غذاها وجود دارند.

سنگ کلیه در اندازه ها مختلف

اگر مبتلا به سنگ اگزالات هستید از مصرف غذاهای زیر خود داری کنید

بسیاری از غذاهای گیاهی شامل مقادیری از اگزالات هستند اما نمی توان مصرف غذاهای گیاهی را به کلی محدود کرد. پس مصرف موارد زیر را به حداقل برسانید:

✅اسفناج
✅ریواس
✅مغز بادام و بادام هندی
✅سس سویا
✅بلغور گندم و برنج
✅سیب زمینی کبابی با پوست
✅چغندر
✅کاکائو و شکلات
✅بامیه
✅سیب زمینی سرخ شده
✅ غلات صبحانه سبوس دار یا برشتوک گندم
✅ تمشک
✅ شیرین کننده های استویا
✅ سیب زمینی

در صورت مصرف همزمان غداهای غنی از کلسیم بدن شما میتواند مقدار اگزالات موجود در بقیه غذاها را بدون اینکه این اگزالات اضافی را به سنگ تبدیل کند مدیریت کند. به عنوان مثال اسفناج را همراه پنیر کم چرب و بادام و تمشک را همراه با ماست میل کنید. مصرف شیر نیز باعث سنگ سازی کلیه ها نمی شود.

نمک

مصرف زیاد سدیم (نمک خوراکی) باعث افزایش سطح کلسیم موجود در ادرار می گردد که این امر موجب میشود پس از مصرف غذا اگزالات اضافی بدن در کلیه ها به کلسیم اتصال پیدا کرده وباعث ایجاد سنگ میشود. پس بهتر است که مصرف کنسروجات، انواع گوشت کنسرو شده، فست فود و نمک را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

پروتئین های حیوانی

مصرف انواع پروتئین های حیوانی از جمله گوشت گاو، گوشت خوک، پنیر، تخم مرغ و ماهی را در رژیم غذایی خود محدود کنید. مصرف این دسته از پروتئین ها خطر ابتلا به شایع ترین نوع سنگ های کلیوی (سنگ های اگزالاتی) را افزایش می دهد.

ویتامین ث

مصرف بیش از حد این ویتامین موجب ایجاد اگزالات در بدن میشود. سعی کنید مصرف آن را به کمتر 500 میلی گرم در روز برسانید.

☑سنگ های کلسیم فسفاتی

این نوع از سنگ ها حاصل ترکیبب کلسیم و فسفر های معدنی موجود در ادرار است. اگر مبتلا به این نوع از سنگ های کلیوی هستید نیازی نیست نگران مواد اگزالاتی باشید اما باید در مصرف موارد زیر احتیاط کنید:

• غدا های سرشار از پروتئین های حیوانی
• گوشت اعضا داخلی حیوانات مانند جگر مرغ و گاو
• شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی
• تخم مرغ
• غذاهای دریایی

اندازه سنگ کلیه

غداهایی که موجب قلیایی شدن ادرار میشوند 

• آب میوه های طبیعی (به جز پرتقال، زغال اخته و شلیل)
• آب سبزیجات
• شهد شکر
• غذاهای آماده

بررسی میزان مصرف فسفر در کسانی که سنگ های کلسیم فسفاتی دارند

فسفر عنصری است که همیشه به عنوان نگهدارنده و افزودنی در این نوع از غذاها وجود دارد. بنابراین مصرف غداهایی هم چون فست فود، نوشابه های قوطی، غذاهای فریز شده و کنسرو های گوشتی را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

بررسی میزان مصرف سدیم در کسانی که سنگ های کلسیم فسفاتی دارند

بیشتر مردم آمریکا روزانه بیش از حد مجاز نمک مصرف میکنند. مصرف نمک خود را به حداکثر یک قاشق چای خوری در روز برسانید.

☑ سنگ های اسید اوریکی

این سنگ ها هنگامی به وجود می آیند که ادرار بسیار اسیدی شود. جنس این سنگ ها از اسید اوریک میباشد که به دلیل تجزیه مواد شیمیایی درون بدن ایجاد میشود. برخلاف سنگ های کلسیم اگزالاتی و کلسیم فسفاتی در این نوع سنگ ها مصرف سدیم (نمک) خطری ندارد.

بررسی میزان مصرف پروتئین های حیوانی در کسانی که سنگ های کلسیم فسفاتی دارند

مصرف بیش از حد گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ و صدف در وهله اول موجب افزایش اسید اوریک خون میشود. این دسته از غذاها همچنین موجب کاهش سطح سیترات بدن میشود. سیترات ماده ای است که از ایجاد سنگ های کلیوی جلوگیری میکند. این ماده هم چنین مانع از رشد و بزرگ شدن سنگ های موجود میشود.درصورتی که نگران کم شدن مقدار پروتئین مصرفی روزانه خود هستید میتوانید از غداهای جایگزین زیر استفاده کنید.

• لوبیا، نخود فرنگی خشک، عدس و بادام زمینی
• شیر سویا، کره سویا، و پنیر سویا
• انواع مغزها مانند، مغز بادام، گردو وبادام هندی

نوشیدنی های قند دار

بررسی میزان مصرف نوشیدنی های قند دار در کسانی که سنگ های کلسیم فسفاتی دارند

نوشیدنی های ترش مزه مانند لیموناد و آب میوهای طبیعی سرشار از سیترات هستند و مصرف آنها باعث توقف رشد سنگ های کلیوی میشود. اما مصرف غذاها و نوشیدنی های سرشار از شکر یا شربت ذرت (حاوی فروکتوز بالا) میتواند باعث ایجاد سنگ های کلیوی شود.

☑سنگ های سیستئینی

این سنگ ها به دلیل مشکلی که ارثی است ایجاد میشوند. در این بیماری یک ماده طبیعی به نام سیستئین در ادرار ترشح میشود. سنگ های سیستئینی معمولا از سایر سنگ های کلیوی بزرگ تر هستند. اگر یک بار دچار این نوع از سنگ ها شوید احتمال ابتلای دوباره شما در آینده وجود دارد.

تعدادی از مسائل پر خطر در سنگ های سیستئینی

اگر مبتلا به سنگ های سیستئینی هستید حتما به موارد زیر توجه کنید.

آب بسیار کم

سعی کنید در طول روز مقادیر زیادی آب بنوشید این امر باعث کاهش تشکیل سنگ های سیستئینی میشود

اسید بسیار زیاد

سنگ های سیستئینی در ادرار اسیدی بسیار خوب تشکیل شده و رشد میکنند، برخلاف سنگ های کلسیم فسفاتی که در ادرار قلیایی تشکیل میشوند. پس با توجه به این ویژگی سنگ های سیستئینی سعی کنید عادات غذایی خود را تغییر دهید و به جای گوشت بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده کنید. استفاده از میوه و سبزیجات باعث میشود مقادیر کمتری اسید در بدن تولید شود.

سدیم

مانند موارد قبل از مصرف بیش از حد سیب زمینی سرخ شده، سوپ های آماده، کنسرو های گوشتی، و سایر غذاهای پر نمک خودداری کنید.

0

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نرگس شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من سنگی به اندازه ۱۰ و۱۲ میلیمتری در کلیه راستم فقط هر جاومرم دارو میدند فرقی نمی کنه چه باید بکنم
    1. تصویر کاربر شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      جهت پاسخ دهی سریع تر و کامل به مشکلتان لطفا سوالتان را از طریق این شماره واتس آپ مطرح فرمایید 09387744022
درحال دریافت اطلاعات

Shopping Basket
پرسش از دکتر