زیر نظر متخصص جراحی: دکتر حسین کرمی

Search
Close this search box.

اين پزشکان در کلینیک های پزشکی خصوصی کار می کنند و تست ها و آزمایش های تشخیصی انجام می دهند.  متخصصین اورولوژی در صورت لزوم عمل جراحی نيز انجام می دهند.  اندام هایی که ارولوژیست ها درمان می کنند عبارتند از کلیه ها، مثانه ، مجرای ادرار، حالب ها ، و ارگان های تولید مثل مردانه.  همچنین متخصصین ارولوژی هستند که بر روی یک منطقه خاص تخصص دارند، مانند اورولوژی کودکان، ناباروری مردان و انکولوژی اورولوژی .

 دلایل زیادی وجود دارد که مردان و زنان ممکن است نیاز به مراجعه به متخصص اورولوژی داشته باشند.  ممکن است سنگ کلیه یا علائم پروستات بزرگ شده داشته باشید. اگر شما اغلب ادرار می کنید یا هنگام ادرار احساس سوزش ناخوشایند می کنید. اگر علائم دستگاه ادراری داشتيد، حتما به یک متخصص ارولوژی مراجعه نماييد.

مشکلات اورولوژی مردان چیست؟

بررسی های منظم و شناسایی زود هنگام سرطان باعث بهبود شانس شما می شود به خصوص در مورد سرطان بیضه .  سرطان بيضه قابل درمان و قابل تحمل است.  در ایالات متحده آمریکا، از هر ٢٥٠ مرد يك مرد به این بیماری مبتلا مي شود، اما از ٥٠٠٠ فرد مبتلا فقط يك فرد بخاطر آن مي ميرد .

سرطان پروستات به طور عمده در مردان بالای ٥٠ سال رخ می دهد. اگر یک فرد نزدیک در خانواده با سابقه این بیماری داشته باشید، نژاد آفریقایی آمریکایی داشته باشيد یا در رژیم غذایی از گوشت فرآوری شده یا قرمز مصرف می کنید خطر سرطان پروستات در شما افزايش مي يابد . 

 اگر چه هیپرپلازی خوش خیم پروستات كه سرطاني نيست یک مشکل رایج در مردان مسن مي باشد كه در آن پروستات تورم پيدا كرده است . اين حالت  علائم مشابهی با سرطان پروستات دارد، از جمله اشكال در ادرار، احساس فوريت در دفع ادرار یا درد هنگام ادرار . تشخیص زودرس برای افتراق بین این دو شرایط بسيار مهم است .

هايپوگناديسم يك مساله مهم در مردان مسن به شمار مي رود . تستوسترون به طور عمده در بیضه تولید می شود.  هورمون آندروژن برای حفظ عملکرد جنسی سالم، سطح انرژی، خلق و خو، قدرت و تعادل عضلات و چربی بدن ضروری است.

اختلال نعوظ زمانی است که یک مرد نمی تواند نعوظ را انجام دهد يا آن را نگه دارد .  اکثر مردان آن را در زندگی خود تجربه می کنند و می تواند علل فیزیکی یا روان شناختی داشته باشد.  اين اختلال به راحتی با دارو و تغییر سبک زندگی درمان می شود.

متخصص ارولوژی مردان

مشکلات اورولوژی زنان چیست؟

اين حالت تنها در زنان ايجاد مي شود. زنان بالغ یا زنان که اخیرا زايمان كرده اند، در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند.  اندام های داخل لگن زن (رحم، مثانه و روده) توسط رباط ها و عضلات کف لگن در جای خود قرار می گیرند.  اگر این عضلات به بیرون رانده شوند و کف لگن ضعیف شود، اندام های لگن می توانند از موقعیت معمول خود حرکت کنند و به واژن منتقل شوند.  این حالت می تواند درد یا فشار در شکم و واژن ایجاد کند.

دوره های پایدار سطح استروژن پايين می توانند علائمي در ارتباط با یائسگی ایجاد کنند. كه می تواند شامل گرگرفتگی، عرق شبانه، خشکی واژن، خارش و از دست دادن میل جنسی باشد.  خطر ابتلا به پوکی استخوان نیز با سطوح پایین استروژن افزایش می یابد و زنان بیشتر به شکستگی مبتلا می شوند.  خطر بیماری قلبی نیز افزايش پيدا می کند زيرا استروژن به کنترل تولید کلسترول کمک می کند.

اکثر زنان در طول عمر خود به عفونت ادراری مبتلا مي شوند . عفونت ادراري در هر بخشی از دستگاه ادراری، از جمله مجراي ادراري ، مثانه، حالب ها یا کلیه ها، پیشرفت می کند، اما احتمال بيشتر در مثانه رخ می دهد.  پيشرفت عفونت ادراری به دليل انتقال باکتری هایی که در روده زندگی می کنند به مجرای ادراري مي باشد. 

باکتری ها از توالت یا بعد از رابطه جنسی، به داخل دستگاه ادراری منتقل می شوند که ممکن است باعث عفونت شوند.  زنان دارای مجرای کوتاهتری نسبت به مردان هستند، به این معنی است که باکتری فاصله کوتاه تری را طي مي كند.  عفونت های دستگاه ادراری می تواند درد در ناحیه شکم و لگن، سوزش در حين ادرار و علائم شبه آنفلوانزا ایجاد کنند.

متخصص ارولوژی زنان

زيرشاخه های علم اورولوژی

 به عنوان یک شاخه از پزشکی که شامل مراقبت از بسیاری از اندام ها و سیستم های فیزیولوژیکی است، اورولوژی را می توان به چند زيرشاخه تقسیم کرد.  در بسیاری از مراکز علمی بزرگ و بیمارستان های دانشگاهی در مراقبت های بیمار و تحقیقات بالینی پیشرفته هستند، متخصصان اورولوژی اغلب در یک زيرشاخه خاص تخصص دارند.

اندوارولوژی

اندوارولوژی شاخه ای از اورولوژی است که با دستکاری هاي بسته دستگاه ادراری سرو كار دارد .

اندوارولوژی چیست؟

اين زيرشاخه به تازگی ايجاد شده است تا تمام روش های تهاجمي جراحی اورولوژیکی را به حداقل برساند.  در مقابل جراحی باز، اندوارولوژي با استفاده از دوربین های کوچک و ابزارهای وارد شده به دستگاه ادراری انجام می شود.  جراحی ترانس يورترال ( از طريق مجرای ادراری ) سنگ بنای آندرولوژی بوده است.  به اکثر قسمت هاي دستگاه ادراری می توان از طریق مجرای ادرار دست يافت، مانند عمل جراحی پروستات، جراحی تومورهای اپيتليوم ادراري، عمل جراحی سنگ، و جراحی های ساده مجرای ادراری.

اورولوژی ترميمی

 اورولوژی ترميمی یک زيرشاخه بسیار تخصصی از اورولوژی مردان است که ساختار و عملکرد را به دستگاه ادراری-تناسلی بازگرداند. 

اورولوژی ترمیمی چیست؟

روش های پروستات، هیسترکتومی کامل یا جزئی، تروما (تصادفات ماشين، زخم های گلوله ای، حوادث صنعتی، آسیب های ناشی از زلزله و غیره)، بیماری ها، انسداد ها و گاهی زایمان می توانند جراحی هاي ترمیمی باشند.  مثانه ، حالب ها و آلت تناسلي نيز قابل ترميم و بازسازی هستند.

لاپاروسکوپی

 لاپاروسکوپی یک شاخه به سرعت در حال رشد از اورولوژی است و جايگزين برخی از روش های جراحی باز شده است.  جراحی رباتيك پروستات، کلیه و مثانه در این زمینه گسترش یافته است.  امروزه بسیاری از پروستاتکتومی ها در ایالات متحده به کمک روباتیک انجام می شود.  با این وجود، اين روش هم چنان بحث برانگیز است، زیرا روباتیک هزینه های جراحی را به میزان زیادی افزایش می دهد و ممکن است براي بيمار مقدور نباشد .

انکولوژی اورولوژی

 انکولوژی اورولوژی مربوط به درمان جراحی بیماری های بدخیم وابسته به دستگاه تناسلی-ادراری مي باشد مانند سرطان پروستات، غدد فوق کلیه، مثانه، کلیه ها، حالب ها، بیضه ها و آلت تناسلی، و همچنین بافت پوست و زیر جلدی، و عضله و فاسیا  آن مناطق .  درمان سرطان تناسلي-ادراري به وسیله یک متخصص اورولوژی یا انکولوژیست، بسته به نوع درمان (جراحی یا دارويي) مدیریت می شود.  بیشتر انکولوژیست های ارولوژی در کشورهای غربی از تکنیک های كمتر تهاجمی (لاپاروسکوپی یا آندرولوژی، جراحی دستکاری شده با روبات) استفاده می کنند تا سرطان های اورولوژی را تحت کنترل قرار دهند.

زیر شاخه های اورولوژی

نوروارولوژی

 نوروارولوژي مربوط به کنترل سیستم عصبی سیستم ادراری و شرایطی که باعث ادرار غیرطبیعی می شود ، است.  بیماری ها و اختلالات عصبی مانند سکته مغزی، مولتیپل اسکلروز، بیماری پارکینسون و آسیب نخاعی می توانند دستگاه ادراری تحتاني را مختل کرده و منجر به ایجاد شرایطی نظیر بی اختیاری ادرار، بیش فعالی ادرار، احتباس ادراری و اختلال اسفنکتر ادراری شود. 

مطالعات اورودینامیک نقش مهمی در نوروارولوژي تشخيصي دارند.  درمان اختلالات سیستم عصبی شامل كاتتر گذاشتن براي مثانه، داروهای آنتی کولینرژیک، تزریق سم بوتولینوم به دیواره مثانه و درمان های پیشرفته و کمتر مورد استفاده مانند نورومودولاسيون ساکارال است.  اختلالات نورولوژیکی کمتر شناخته شده نيز می توانند باعث اختلالات اورولوژی شوند. به عنوان مثال، اختلالات سیستم عصبی حسی  نقش مهمی در ايجاد اختلالات ادرار دردناک یا مکرر دارد . 

اورولوژی اطفال

 اورولوژی اطفال مربوط به اختلالات اورولوژی در کودکان است.  اين اختلالات عبارتند از: کریپتوركیدیسم (نهان بيضگي )، ناهنجاری های مادرزادی دستگاه تناسلی، ناتواتي در دفع ادرار ، آلت تناسلی ناقص (به علت تاخير در رشد یا بلوغ ، اغلب یک مشکل غدد درون ریز) و ریفلاکس مثانه-مجراي ادراري.

آندرولوژی

 آندرولوژی بر سیستم تولید مثل مردان تمرکز دارد.  این زيرشاخه عمدتا مربوط به ناباروری مرد، اختلال نعوظ و اختلالات انسدادي ، همراه با برخی از مسائل مربوط به اطفال مانند رشد سريع آلت تناسلي مي باشد . از آنجایی که جنسیت مردانه عمدتا توسط هورمون ها کنترل می شود، آندرولوژی با غدد درون ریز همپوشانی دارد.  جراحی در این زمینه شامل مراحل لقاح، واکنش های وازکتومی و پیوند پروتز آلت تناسلی است. 

اورولوژی زنان

 اورولوژی زنان شاخه ای از اورولوژی است که با مثانه نوروژنيك ، پرولاپس ارگان هاي لگن و بی اختیاری ادرار سروكار دارد.  بسیاری از این پزشکان نوروارولوژي و اورولوژی ترميمي وا نيز مي آموزند .  متخصص اورولوژی های زنان (که بسیاری از آنها مرد هستند) یک دوره يك تا سه ساله را پس از اتمام یک دوره ی تخصص ٥ تا ٦ ساله ی اورولوژی مي گذرانند. آگاهی کامل از کف لگن زن با درک صحیح از فیزیولوژی و آسیب شناسی ضروری برای تشخیص و درمان این اختلالات ضروری است.  بسته به علت مشکل ، یک درمان دارويي یا جراحی می تواند راه حل باشد.  زمینه فعالیت آنها به شدت با متخصصین زنان همپوشانی دارد.

برای پروستات به کدام دکتر مراجعه کنم؟

با توجه به آنچه تاکنون در این مقاله ذکر شده، مشخص است که برای ناراحتی های پروستات و بیضه باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. سپس وی با توجه به نوع مشکل شما ممکن است شما را به جراح متخصص ارجاع دهد یا مشکل شما را به وسیله روش های دارویی حل کند. 

چگونه بهترین متخصص اورولوژی پیدا کنيم؟

 همانند متخصص هاي ديگر پيدا كردن يك متخصص اورولوژی ماهر بسيار مهم است .

همچنین باید کسی را پیدا کنید که با شما ارتباط برقرار کند، به خصوص اگر درمان ادامه پیدا کند.

 همچنین بايد بررسی کنید که بيمه آن كلينيك متخصص اورولوژی را پوشش مي دهد يا خير .

دکتر کلیه، مرجع تخصصی بیماری های کلیه و مجاری ادراری

زیر نظر: دکتر حسین کرمی، متخصص سنگ کلیه

0

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

Shopping Basket
پرسش از دکتر