زیر نظر متخصص جراحی: دکتر حسین کرمی

Search
Close this search box.

با این که رژیم های غذایی به عنوان علت عفونت های کلیوی یا عاملی برای پیشگیری از آن شناخته نمی شوند، اما خوردن مواد مفید و نوشیدن آب می تواند توانایی بدن را برای کاهش عفونت کلیه و مقاومت در برابر عفونت ها تقویت کند و اگر عفونتی ایجاد شد، بهبود را تسریع بخشد.

عفونت کلیه می تواند روی یک یا هر دو کلیه اثر بگذارد و موجب درد، تب و لرز، تکرر ادرار و تهوع شود. برای درمان این مشکل، معمولاً از آنتی بیوتیک ها به مدت چند هفته استفاده می شود. علاوه بر مواردی که ذکر شد، تغذیه مناسب از مثانه در مقابل عواملی که منجر به عفونت کلیه می شوند محافظت می کند و عفونت را کاهش می دهد.

برای کاهش عفونت کلیه مایعات بنوشید

وقتی دچار عفونت کلیه شده اید خیلی مهم است که مایعات فراوان بنوشید. مایعات به بدن شما کمک می کنند باکتری های مضر را از طریق ادرار دفع کنید. نوشیدن زیاد مایعات و در نتیجه ادرار بیشتر، راهی مفید برای غلبه بر عفونت های مکرر و گاهش عفونت کلیه است.

اگر دچار استفراغ هم شده اید، حتما آب یا مایعات دیگری مثل سوپ رقیق، ژلاتین، و آب میوه مصرف کنید تا دچار کم آبی نشوید. اگر اشتهایتان کم شده بهتر است از آب میوه ها، سوپ و اسموتی ها استفاده کنید، تا مواد مغذی و کالری مورد نیاز برای بهبودی بدن تامین شود.

نوشیدنی مناسب برای درد کلیه

نوشیدنی های مناسب برای کلیه

آب به مقدار زیاد بنوشید

از آنجایی که آب به دفع باکتری ها از بدن کمک می کند، نوشیدن آب مهمترین گزینه برای کاهش درد کلیه است. همچنین آب، مجاری ادراری را تمیز کرده و عفونت های احتمالی را رفع می کند. اکثر پزشکان توصیه می کنند روزی 8 لیوان نیم لیتری آب بنوشید. هرچند مقدار آب دریافتی کاملا به شما و وضع سلامتی بدن شما بستگی دارد.

آب کرنبری

گفته می شود آب کرنبری نیز می تواند عفونت مجاری ادراری را رفع کند. در صورتی که میخواهید از آب کرنبری استفاده کنید، حتماً توجه داشته باشید از آبمیوه های دارای مواد نگهدارنده استفاده نکنید. ممکن است بتوانید از برخی فروشگاه ها، این نوشیدنی را پیدا کنید.

آب  جعفری

هرچند شاید نوشیدن آب گیاه جعفری زیاد خوشایند نباشد، اما این نوشیدنی ادرار را زیاد می کند و به دفع باکتری های بدن کمک می کند. جعفری یک گیاه مغذی با خاصیت مدر بودن است که می تواند تعداد دفعات ادرار را افزایش دهد

چه میوه ای برای عفونت کلیه خوب است؟

داروها تنها راهی نیستند که می توانید مشکلات کلیوی را کنترل یا پیشگیری کنید. با خوردن برخی از میوه ها هم می توانید به بهبود عملکرد کلیه ها کمک کنید. میوه های مناسب برای عفوت کلیه عبارتند از:

1- توت ها

توت ها منابع غنی آنتی اکسیدان هستند که توانایی بدن را برای مقابله با عفونت و غلبه بر التهاب، افزایش می دهند. همچنین، آب و پتاسیم را فراهم می کنند که الکترولیت و مایعات بدن تامین باشد، چون وقتی استفراغ کنید الکترولیت از دست می رود.

کران بِری، بلوبری و لینگون بری (انواعی از خانواده ی توت ها) مزایای فوق العاده ای دارند چون ترکیبات طبیعی به نام تانین دارند که می تواند از اتصال باکتری اشریشیا کولای (ای کولای) به سلول ها در دستگاه ادراری و ایجاد عفونت جلوگیری کند و عفونت را کاهش دهد.

غذاهای مناسب کاهش عفونت کلیه

2- آناناس

آناناس برای کسانی که مشکلات عفونت کلیوی دارند گزینه غذایی شیرین و کم پتاسیم است. با مخلوط کردن سبزیجات و میوه ها با هم می توان از آن در سالاد ها نیز استفاده کرد.

3- سیب

سیب یک میان وعده مفید است که حاوی فیبر مهمی به نام پکتین استپکتین ممکن است به کاهش برخی از عوامل خطرزا برای آسیب کلیه مانند افزایش سطح قند خون و کلسترول کمک کند.

4- گیلاس:

تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه گیلاس التهاب را کاهش می دهد. آنها همچنین دارای آنتی اکسیدان ها و موادی هستند که از قلب و کلیه محافظت می کنند.

از دیگر میوه های مناسب برای کلیه می توان به آلو، هلو و خیار اشاره کرد.

چه غذاهایی برای عفونت کلیه خوب است؟

اگر به عفونت کلیه مبتلا هستید، مهم است که مراقب آنچه می خورید، باشید. دلیل این امر این است که کلیه های شما نمی توانند مواد زائد بدن را به همان شکلی که باید از بدن شما خارج کنند. یک رژیم غذایی مناسب برای کلیه ها به شما کمک می کند تا سلامت بیشتری داشته باشید. در این جا تعدادی از غذاهای خوب برای عفونت کلیه آورده شده است:

#ماهی:

ماهی ها دارای امگا 3 می باشند. اسیدهای چرب امگا 3 مواد مغذی اساسی هستند که بدن ما نمی تواند تولید کند، بنابراین باید آنها  را از طریق غذاهایی که می خوریم دریافت کنیم. چربی های امگا 3 می توانند سطح چربی را در خون کاهش دهند و فشار خون را نیز کمی کاهش دهند از آنجا که فشار خون بالا یک عامل خطر ساز برای بیماری های کلیه است، با خوردن ماهی می توانیم به کنترل آن کمک کنیم.

#سیب زمینی های شیرین:

سیب زمینی شیرین شبیه سیب زمینی سفید است با این تفاوت که دارای فیبر فراوانی است. ای سیب زمینی ها دارای ویتامین ها و پتاسیم فراوانی می باشند که می توانند اثر سدیم بر روی کلیه را کاهش دهند. از این خوردن آن ها برای کلیه مناسب است اما کسانی که دارای دیابت می باشند باید از مصرف زیاد سیب زمینی شیرین پرهیز کنند.

# سفیده تخم مرغ:

اگرچه زرده تخم مرغ بسیار مقوی است، اما حاوی مقادیر زیادی فسفر است و باعث می شود سفیده برای افرادی که عفونت کلیوی دارند، انتخاب بهتری باشد. سفیده تخم مرغ یک منبع پروتئین با کیفیت بالا است که دوستدار کلیه می باشد.

#سینه مرغ بدون پوست:

گرچه مصرف پروتئین محدود برای برخی از افراد مبتلا به مشکلات کلیوی ضروری است، اما تأمین مقدار کافی پروتئین با کیفیت بالا در بدن برای سلامتی حیاتی است. سینه مرغ بدون پوست نسبت به ران مرغ پوست دار حاوی فسفر، پتاسیم و سدیم کمتری است. هنگام خرید مرغ ، مرغ تازه را انتخاب کنید و از مرغ سوخاری از قبل تهیه شده خودداری کنید، زیرا حاوی مقادیر زیادی سدیم و فسفر است.

از دیگر غذا ها و خوراکی های مفید برای عفوت کلیه می توان به فلفل دلمه ای، پیاز، سیر، کلم، روغن زیتون، بلغور، آجیل، تربچه، اسفناج و … اشاره کرد.

غلات انرژی زا

اندام های شما که کلیه هم جزیی از آن هاست بدون کربوهیدرات کافی نمی تواند به درستی کار کند. از طرفی، کربوهیدرات ها گلوکز فراهم می کنند که منبع اصلی انرژی بدن است. برای مقابله با خستگی و به دست آوردن مواد مغذی کافی، مثل ویتامین های گروه B و سلنیوم، باید از غلات استفاده کرد.

اگر دچار تهوع هستید از مواد کم مزه تر مثل نان های تُست غلات کامل، جو دو سر و یا بیسکوییت های کراکر استفاده کنید. دیگر مواد مغذی شامل برنج وحشی سبوس دار، برنج قهوه ای و پاپ کورن است.

محصولات لبنی پرورشی

همه ی باکتری ها هم بد نیستند. مثلاً باکتری مفیدی به نام پروبیوتیک در محصولات لبنی پرورشی مثل ماست و کِفیر وجود دارد که از دستگاه ادراری در مقابل عفونت ها محافظت می کند. همچنین، مقداری زیادی پروتئین تولید می کند که نقش مهمی در ایمنی بدن ایفا می کند.

برای استفاده از مزایای پروبیوتیک، از ماست و کِفیر (که نوعی نوشیدنی است) استفاده کنید. این مواد غذایی شامل باکتری های فعالی مثل لاکتوباسیل و بیفیدوباکتریا هستند. ماست پروبیوتیک را به عنوان میان وعده یا وعده ی غذایی کوچکی برای خود انتخاب کنید، و برای کاهش عفونت کلیه می توانید آن را با انواع توت ها و غلات کامل هم مخلوط کنید.


پروفسور دکتر حسین کرمی

متخصص جراحی کلیه و فلوشیپ تخصصی اندویرولوژی

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی

1

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

Shopping Basket
پرسش از دکتر