درد بعد از دفع سنگ کلیه

باقی ماندن درد بعد از دفع سنگ کلیه ناشایع نیست. اطلاعات ما درباره این عارضه کامل نیست. اما عوارض خفیفی در بیماران تا چند هفته بعد از دفع سنگ مشاهده کرده ایم. این ناراحتی ممکن است به دلیل باقی ماندن التهاب یا تورم در حالب و مناطقی از کلیه باشد و باید خود به خود برطرف شود.

ممکن است چند دلیل برای درد ماندگار بعد از دفع سنگ کلیه وجود داشته باشد. بعضی از این دلایل عبارتند از:

سنگ در سی تی اسکن مشاهده نشده باشد

در حالی که سی تی اسکن برای مشخص کردن سنگ دقت بالایی دارد، اما چند حالت وجود دارد که سنگ میتواند مشخص نشود. سی تی اسکن شامل تصویر برداری از تمام طول حالب نمی شود اما توقف قبل از رسیدن به مثانه میتواند سنگی که از آن جا پایین تر بوده است را مشخص نکند. همچنین سنگی که در پایین ترین قسمت های حالب در نزدیکی مثانه باشد میتواند بعضی اوقات با کلسیفیکاسیونی که به عنوان فلبولیت شناخته میشود اشتباه گرفته شود زیرا این دو میتوانند نمای شبیه به هم داشته باشند.

دلیل دیگری مستقل از سنگ ها

انسداد مادرزادی حالب، که به عنوان انسداد یورتروپلویک جانکشن شناخته میشود، میتواند دردی مشابه حمله های سنگ کلیه ایجاد کند و تورمی درون کلیه روی سی تی اسکن نشان خواهد داد. با این حال، سرنخ های دیگری در سی تی اسکن وجود دارد که معمولا به پزشک شما اجازه می دهند مشخص کند آیا درد ناشی از همین عامل است یا خیر.

سایر عوامل درد بعد از دفع سنگ کلیه

دیگر علت های ناشایع برای تورم و درد کلیه که ممکن است به سادگی با سی تی اسکن بدون کنتراست تشخیص داده شوند میتوانند شامل ورود لخته خونی یا قسمتی از بافت کلیه به درون حالب، وجود اسکار یا انسداد های دیگری در حالب، و در موارد خیلی نادر توموری باشد که حالب را درگیر کرده باشد.

درد کلیه

برای آگاهی بیشتر در این زمینه این مقاله را مطالعه کنید: همه چیز درباره درد کلیه

برای درد بعد از دفع سنگ چه باید کرد؟

توصیه می شود تحت نظارت یک پزشک گزارش های عکس برداری مرور و بررسی شود.همچنین بعضی از پزشکان، اغلب شامل اورولوژیست ها، ممکن است خود عکس های سی تی اسکن را مرور کنند (نه گزارش های آن را).

میتوانید با پزشکتان مشورت کنید که آیا انجام آزمایشات بیشتر برای تایید از بین رفتن تورم کلیه برایتان ضروری است یا خیر. این تورم باید خود به خود برطرف شود اگر واقعا سنگ شما به درستی دفع شده باشد.

لطفا در نظر داشته باشید که این اطلاعات توصیه های پزشکی یا گزینه های پیشرفته قطعی برای شما نیستند. هر بیمار یک فرد خاص است و توصیه میکنیم هر بیمار به پزشک خودش مراجعه کند، پزشکی که بتواند شرایط و جزئیات بیمار را بررسی کند.

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری و فوق تخصص لاپاراسکوپی

ملاقات حضوری

تماس مستقیم

همه روزه از ساعت 16 تا 20 شب آماده ویزیت بیماران محترم در مطب می باشند. آدرس: تهران، خیابان شریعتی،قلهک،روبروی مسجد قلهک ، کوچه سجاد ، ساختمان پزشکان سجاد، پلاک 68