زیر نظر متخصص جراحی: دکتر حسین کرمی

Search
Close this search box.

یکی از روش های دفع سنگ کلیه استفاده از قرص رواتینکس می باشد. سنگ کلیه رسوبی سخت، مانند یک سنگریزه یا بلور کوچک، است که از مواد معدنی یا موادی که به طور معمول در ادرار یافت می شود، ایجاد می گردد. بیشتر سنگ های کلیه، کوچک هستند و از طریق ادرار از بدن خارج می شوند. این سنگ ها در هنگام عبور، می توانند ناراحتی خفیف تا درد شدیدی ایجاد کنند. سنگ های كوچك كلیه معمولاً به چیزی بیش از نوشیدن آب و مصرف داروهای مسکن برای دفع سنگ نیاز ندارند. سنگ های بزرگتر کلیه باید با کمک دارو حل شوند، با استفاده از امواج صوتی یا لیزر به قطعات کوچکتر تقسیم گردند یا با جراحی برداشته شوند.

یک باور رایج درمورد سنگ کلیه این است که داروها می توانند سنگ کلیه را حل نمایند. این موضوع فقط در مورد سنگ هایی که از اسید اوریک تشکیل شده باشند صادق است. داروهای قلیایی کننده می توانند اسید موجود در ادرار را خنثی کنند بنابراین بلورهای اسید اوریک شروع به حل شدن می نمایند. سنگهای استروویت (Struvite) برای حل شدن به آنتی بیوتیک و همچنین داروهایی که آمونیاک ادرار را کاهش می دهند، نیاز دارند.

Rowatinex به حل شدن و از بین بردن سنگ کلیه کمک می کند. Rowatinex با برطرف کردن اسپاسم عضلانی، درد کولیک کلیه و مجاری ادراری را کاهش می دهد. این اتفاق سبب افزایش جریان خون و کاهش التهاب ناشی از سنگ کلیه می گردد. یکی دیگر از قرص های دفع سنگ کلیه قرص سیستون می باشد.

در صورتی که به α-پینن، β-پینن، کامفن، بورنئول، آنتول  فنچون، سینئول یا هر یک از مواد تشکیل دهنده دیگر این دارو حساسیت دارید، Rowatinex را مصرف نکنید.

قرص رواتینکس

قبل از مصرف Rowatinex ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. از Rowatinex برای درمان سنگ های ادراری، مگر در مواردی که پزشک تشخیص سنگ ادرار را به خصوص در مورد کودکان تایید کرده باشد، استفاده ننمایید. اگر دارویی برای رقیق سازی خون یا داروهایی که توسط کبد تجزیه می شوند مصرف می کنید، قبل از مصرف Rowatinex با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

قرص رواتینکس با چه داروهایی نباید مصرف شود؟

اگر داروی دیگری مصرف می کنید یا ممکن است در آینده استفاده کنید، از جمله داروهای بدون نسخه، در این رابطه با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. این داروها شامل موارد زیر است:

مصرف رواتینکس در بارداری و شیردهی

اگر باردار یا شیرده هستید، فکر می کنید ممکن است باردار باشید و یا قصد بچه دار شدن دارید، قبل از مصرف این دارو از پزشک کلیه خود راهنمایی بخواهید.

نحوه مصرف قرث رواتینکس

این دارو باید همواره مطابق دستورالعمل زیر یا همانطور که پزشک یا داروساز به شما گفته است، مصرف شود. در صورت عدم اطمینان با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

  1. کپسول رواتینکس باید بلعیده شود و از گاز زدن و جویدن آن اجتناب کنید.
  2. دوز توصیه شده برای بزرگسالان: 1 کپسول، 4 تا 5 بار در روز قبل از غذا.

طریقه ی مصرف کودکان و نوجوانان:

  • کودکان 0 تا 6 سال: هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست.
  • کودکان 6 تا 14 سال: 1 تا 2 کپسول دو بار در روز قبل از غذا.
  • نوجوانان 14 تا 18 سال: 1 کپسول 4 تا 5 بار در روز قبل از غذا.
جوشانده جو یا ماءالشعیر تلخ نه تنها از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند ، بلکه به حل کردن سنگ های موجود نیز کمک می کند. چگونگی آن در اینجا آمده است:

عوارض جانبی احتمالی رواتینکس

مانند همه داروها، رواتینکس نیز می تواند عوارض جانبی ایجاد کند، هرچند همه افرادی که این دارو را مصرف می کنند، به آن ها مبتلا نمی شوند. در صورت مشاهده هرگونه عارضه جانبی، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. 

طریقه ی نگهداری قرص رواتینکس

 درب ظرف را محکم ببندید. از مصرف این دارو بعد از تاریخ انقضایی که روی برچسب ظرف و کارتن خارجی آن قید شده است، استفاده نکنید. تاریخ انقضا به آخرین روز آن ماه اشاره دارد.

در صورت مصرف بیش از حد این کپسول، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. اگر یکی از وعده های مصرف قرص رواتینکس را فراموش کردید، برای جبران، دوز بعدی را دو برابر نکنید. اما به محض اینکه به خاطر آوردید، دوز فراموش شده را مصرف نمایید. سپس دوز بعدی را در زمان معمول خود ادامه دهید. اگر در مورد استفاده از این محصول سوال دیگری دارید، از پزشک یا داروساز خود در این رابطه بپرسید.

دکتر حسین کرمی | پزشک کلیه و مجاری ادراری

2

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فراهانی شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر منیک ما پیش سونو انجام دادم کلیه سمت چپ سنگ ریز مختصر وپراکنده تشخیص داده شده نزدیک چند روزکه کلیه هام وکمر درد دارم دکتر رفتم قرص رواتینکس بهم داده میخواستم بدونم ایا با این قرص دفع میشه
    1. تصویر کاربر شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      جهت پاسخ دهی سریع تر و کامل به مشکلتان لطفا سوالتان را از طریق این شماره واتس آپ مطرح فرمایید 09387744022
درحال دریافت اطلاعات

Shopping Basket
پرسش از دکتر