زیر نظر متخصص جراحی: دکتر حسین کرمی

Search
Close this search box.

وظیفه اصلی کلیه ها فیلتر خون می باشد. گاهی در کلیه ها توده (تومور) ایجاد می شود. برخی از این توده ها سرطانی هستند اما بسیاری از آن ها رشد نمی کنند. باید این توده ها از نظر سرطان چک شوند. در این مطلب می خواهیم بررسی کنیم که آیا سنگ کلیه باعث سرطان کلیه می شود یا خیر؟

هر فردی دارای 2 کلیه است که در پهلوها در دو طرف ستون فقرات قرار دارند. کلیه ها به شکل لوبیا و به رنگ قهوه ای مایل به قرمز، به اندازه یک مشت کوچک هستند. آن ها به پشت بدن نسبت به جلو نزدیک تر هستند.

کلیه ها خون را از مواد زائد، مواد معدنی و نمک ها و آب اضافی فیلتر می کنند. کلیه ها در روز حدود 200 لیتر خون را فیلتر می کنند تا 2 چهارم ادرار تولید شود. همچنین هورمون هایی تولید می کنند که به کنترل فشار خون، تولید گلبول های قرمز خون و سایر عملکردهای بدن کمک می کنند.

اکثر افراد 2 کلیه دارند. هر کلیه به طور مستقل کار می کند. این بدان معناست که بدن می تواند با 1 کلیه نیز کامل کار کند. دیالیز، یک فرآیند فیلتراسیون است که امکان زندگی بدون عملکرد کلیه را فراهم می سازد. دیالیز به دو صورت از طریق خون، به نام همودیالیز، یا با استفاده از حفره شکمی، به نام دیالیز صفاقی، انجام می شود.

سنگ کلیه و سرطان کلیه

نقش کلیه ها در سرطان کلیه

سرطان کلیه سرطانی است که از کلیه شروع می شود. وظیفه اصلی کلیه ها فیلتر خون می باشد. گاهی در کلیه ها توده (تومور) ایجاد می شود. برخی از این توده ها سرطانی هستند اما بسیاری از آن ها رشد نمی کنند. باید این توده ها از نظر سرطان چک شوند.

سرطان کلیه یکی از 10 سرطان شایع در ایالات متحده است که سالانه بیش از 70 هزار نفر را تحت تاثیر می دهد. مردان بیش تر از زنان به سرطان کلیه مبتلا می شوند. شیوع سرطان کلیه در آفریقایی-آمریکایی ها، سرخپوستان آمریکایی و بومیان آلاسکا بیشتر می باشد. هم چنین شیوع آن در سنین بالا (افراد بالاتر از 75 سال) بیشتر است. هرچه سرطان کلیه زودتر تشخیص داده شود،  احتمال زنده ماندن بیشتر است.

بیشتر توده های کلیه در مراحل اولیه علامتی ایجاد نمی کنند. اگر باعث علامتی شوند، عبارتند از:

کلیه ها مواد زائد خون را فیلتر کرده و ادرار را ایجاد می کنند. گاهی، نمک ها و سایر مواد معدنی موجود در ادرار به یکدیگر می چسبند و باعث تشکیل سنگ های کوچک کلیه می شوند. اندازه این سنگ ها از یک کریستال شکر تا یک توپ پینگ پنگ متغیر است.اگر سنگ ها وارد حالب ها شوند، باعث درد شدیدی می شوند.

اگر درد ناگهانی و شدیدی در ناحیه کمر یا شکم داشتید، بهتر است فوراً به اورژانس مراجعه کنید. درد شکم این درد ممکن است ناشی از بیماری های اورژانسی دیگری باشد از جمله موارد آپاندیسیت و بارداری خارج رحمی. درد حین ادرار نیز از علائم رایج عفونت ادراری یا بیماری مقاربتی می باشد.

آیا واقعا سنگ کلیه باعث سرطان کلیه می شود؟

این تجزیه و تحلیل ارتباط بین سنگ کلیه و خطر ابتلا به سرطان کلیه را ارزیابی می کند.

نویسندگان نتیجه گرفتند که بیماران با سابقه سنگ کلیه ممکن است در آینده در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان کلیه باشند. پس افرادی که دارای سنگ کلیه هستند بیشتر در معرض سرطان کلیه می باشند.

طبق تحیقیات انجام شده در میان بیماران با سابقه سنگ کلیه، 41٪ افزایش خطر ابتلا به سرطان سلول کلیوی (RCC، شایع ترین نوع سرطان کلیه) در مردان مشاهده شده است. در میان زنان با سابقه سنگ کلیه، هیچ تغییر قابل توجهی در خطر RCC مشاهده نشد.

در مطالعات ارزیابی رابطه بین سابقه سنگ کلیه و کارسینوم سلول ترانزیشنال (TCC، نوع کمتر شایع سرطان اورولوژی) خطر TCC در مردان و زنان با سابقه سنگ کلیه بیش از دو برابر شده بود.

این مطالعه افزایش خطر سرطان کلیه در بیماران با سابقه سنگ کلیه را نشان داد. با این حال، افزایش خطر ابتلا به RCC فقط در بیماران مذکر مشاهده شد.

این تجزیه و تحلیل فقط شامل مطالعات مشاهده ای با محدودیت های مختلف بود. بنابراین، در بهترین حالت، فقط می تواند ارتباط بین سنگ کلیه و سرطان های اورولوژی را نشان دهد، اما رابطه علیتی ندارد.

این یافته ها نشان می دهد که نظارت منظم بر سرطان کلیه برای افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند مفید می باشد.

0

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

Shopping Basket
پرسش از دکتر