زیر نظر متخصص جراحی: دکتر حسین کرمی

Search
Close this search box.

درد شایع ترین علامت سنگ های کلیه است و متاسفانه می تواند طاقت فرسا باشد. بسیاری از زنان درد دفع یک سنگ کلیه را بدتر از درد زایمان توصیف می کنند.

سنگ کلیه و درد کشاله ران

او اضافه می کند: با این حال، این درد بسته به هر فرد متفاوت است. در صورتی که سنگ با حرکت خود در مجرای ادرار سبب انسداد آن نشود، امکان دارد فرد هیچ دردی را احساس نکند. دیگر افراد ممکن است دردی در کمر خود نزدیکی کلیه ها، ناحیه پایینی شکم یا کشاله ران داشته باشند. کلیه ها در دو طرف ستون فقرات و پایین قفسه سینه قرار دارند.

علائم حرکت سنگ کلیه

سیستم ادراری را مانند سیستم لوله کشی بدن در نظر بگیرید. کلیه ادرار را می سازد که به درون میزنای می ریزد. میزنای لوله کوچکی است که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می کند. مثانه پر شده و سپس خالی می شود. دفع کردن یک سنگ به معنای جا به جایی آن از کلیه به مثانه و عبور کردن از طول میزنای است.سنگ با عبور از میزراه مجرای ادراری را ترک می کند. میزراه لوله ای است که ادرار را از مثانه به بیرون از بدن هدایت می کند.

از آن جایی که کلیه خود به شدت حساس است، دفع کردن سنگ بسیار دردناک می باشد. هنگامی که یک سنگ جریان ادرار را در مجرای ادراری مسدود می کند، ادرار برگشت خورده می تواند بر روی کلیه ها فشار وارد کرده و سبب درد شود.

                       اگر بعد از دفع سنگ همچنان این درد را احساس می کنید این مقاله را بخوانید                                     

 

 

 تصور بر این است که کلیه اعصابی حاوی فیبر های درد رایج ندارد. با این حال، بافت های احاطه کننده کلیه که کپسول نامیده می شوند حاوی فیبر های خاصی هستند که درد را منتقل می کنند. ادرار برگشت خورده سبب ایجاد تورم و منبسط شدن کپسول می شود.

این تورم فیبر های عصبی را فعال می کند که سیگنال هایی را به مغز می فرستند. این سیگنال ها در مغز به درد احشایی شدید ترجمه می شوند»سنگ ها می توانند با ورود به میزنای یا عبور کردن از آن سبب ایجاد درد شوند. دلیل چنین دردی این است که میزنای در حین تلاش برای جلو راندن سنگ کلیه دچار اسپاسم می شود. میزنای ها نیز حاوی اعصابی هستند که درد را مخابره می کنند.

محل درد سنگ کلیه

همه سنگ های کلیه شبیه به هم نیستند.

«برای مثال، محل درد می تواند با حرکت سنگ از کلیه به مثانه تغییر یابد. هنگامی که یک سنگ در میزنای حرکت می کند ممکن است افراد درد را در پهلو، جنب بدن و یا کمر خود احساس کنند».

رالف کلی من، پزشک و استاد بخش اورولوژی در دانشگاه کالیفرنیا واقع در شهر ایرواین، بیان می کند: لازم به ذکر است، در صورتی که سنگ در محل اتصال کلیه به میزنای گیر کند، درد می تواند شدید باشد. در صورتی که مقیاس درد را از 1 تا 10 در نظر بگیریم این درد می تواند 10 باشد. هیچ موقعیتی وجود ندارد که فرد در آن راحت باشد. این نوع درد گرایش دارد تا در چرخه های 10 تا 30 دقیقه ایجاد شده و سپس برطرف شود. همچنین، می تواند به ناحیه کشاله و جلوی ران نیز انتشار یابد. دکتر لیسک بیان دارد: هنگامی که سنگ کلیه به سمت پایین تا قسمت نزدیک به مثانه حرکت می کند، فرد در ناحیه شکم یا کشاله ران خود احساس درد خواهد کرد.

درد بعد از دفع سنگ کلیه، درد سنگ کلیه

علت درد میزنای

گاهی اوقات، مردان در نوک آلت تناسلی خود درد احساس می کنند.

هنگامی که سنگ به پایین میزنای جا به جا می شود، می تواند دردی مشابه بیماری هایی دیگر ایجاد کند. برای مثال، در صورتی که سنگ کلیه در سمت راست بدن باشد، این درد مانند آپاندیسیت یا التهاب آپاندیس احساس خواهد شد. در صورتی که سنگ در سمت چپ بدن باشد، امکان دارد افراد این درد را با درد دیورکولیت، التهاب یا عفونت روده بزرگ یا کوچک اشتباه گیرند. دکتر کلی من بیان دارد: هنگامی که سنگ کلیه به درون مثانه جا به جا می شود، علائم می توانند مشابه علائم یک عفونت در مجاری ادرار باشند. امکان دارد افراد مبتلا علاوه بر تکرر ادرار و نیاز شدید به دفع آن، درد را نیز به همراه ادرار تجربه کنند.

کلی من بیان می کند: خوشبختانه، از این محل، سنگ کلیه معمولا می تواند از مثانه خارج و به میزراه وارد شود. به طور کلی، قطر مثانه دو برابر میزنای است.

                                    برای اطلاعات بیشتر راجع به انواع سنگ کلیه بر روی دکمه زیر کلیک کنید. 

 

اندازه سنگ کلیه و درد سنگ کلیه

اندازه سنگ های کلیه می تواند از یک دانه شن تا یک نخود متغیر باشد. حتی برخی سنگ ها به بزرگی یک توپ پینگ پونگ هستند.

دکتر لسر بیان دارد که احتمال دفع شدن سنگ های بزرگ تر، کمتر بوده و بیشتر احتمال دارد که مجرای ادرار را مسدود کنند. به همین دلیل این سنگ ها معمولا دردناک تر هستند. دکتر منیام اضافه می کند: اندازه سنگ الزاما تناسبی با میزان درد ندارد. این امکان وجود دارد که یک سنگ بزرگ در کلیه باقی مانده و هیچ درد یا انسدادی ایجاد نکند. همچنین، این امکان وجود دارد که یک سنگ کوچک در صورتی که انسداد ایجاد نکند، بدون ایجاد درد دفع شود.

دکتر لسر اظهار دارد: از سوی دیگر ممکن است فرد سنگ کوچکی در مجرای ادرار خود داشته باشد که سبب ایجاد مقدار قابل توجهی درد شود. دلیل آن مورد این است که میزنای بسیار کوچک است و حتی یک سنگ کوچک می تواند سبب ایجاد انسداد شود. آن انسداد نیز به نوبه خود دردی فوق العاده ایجاد می کند.

تسکین درد سنگ کلیه

هنگامی که درد بروز می دهد می تواند به قدری شدید باشد که اغلب بیماران را مجبور کند جهت دریافت درمان فوری به نزدیک ترین اورژانس مراجعه کنند.ب

 اغلب یک دوز داروی مسکن که توسط پزشک اورژانس به بیمار داده می شود جهت تسکین درد برای مدتی طولانی کافی است. به این ترتیب امکان دفع شدن به سنگ داده می شود.

در حالی که می توان برای این هدف داروهای ضد درد مخدر را با احتیاط تجویز کرد، اما تحقیقات اظهار دارند که استفاده از دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) می توانند همان تاثیر را داشته باشند. دارو های NSAID مسکن های خفیف تری هستند که عوارض جانبی کمتری دارند. یک مرور بر 36 آزمایش بالینی که در آن ها دارو های NSAID با مسکن های قوی تر در زمینه تسکین درد ناشی از سنگ کلیه مقایسه شده بودند دریافت که دارو های NSAID در کاهش درد با دارو های مسکن قوی تر برابر بوده و به ایجاد عوارض جانبی کمتری منجر شده اند. این مقاله در آوریل 2018 در مجله اورولوژی اروپا منتشر شد.

بکیس بیان دارد: تامسولوسین نوعی از دارو است که به عنوان یک آلفا بلاکر شناخته شده و جهت کمک به شل کردن عضلات میزنای، افزایش احتمال دفع سنگ و کمک به کاهش علائم درد به صورت گسترده استفاده می شود. با این حال، شواهد جدید بیان دارند که این دارو نمی تواند به اندازه ای که قبلا تصور می شد مفید باشد. یک مطالعه که در جولای 2015 در مجلهLancet منتشر شد یافت کرد که تامسولوزین کمکی به دفع سنگ کلیه نکرد.

درد کلیه چند روز طول می کشد؟

میزان درد کلیه به مدت زمان دفع سنگ بستگی دارد. منیام می گوید: بسته به اندازه و محل سنگ، دفع آن می تواند از چند روز تا چند هفته به طول انجامد. پزشکان می توانند جهت اطلاع از حرکت کردن سنگ از آزمایشات تصویر برداری استفاده کنند اما با این حال تخمین یک چارچوب زمانی برای دفع سنگ دشوار است. خوشبختانه، در صورت نیاز، روش های درمانی جهت برداشتن سنگ وجود دارند.


دکتر کلیه

زیر نظر دکتر حسین کرمی 

متخصص کلیه و مجاری ادراری 

0

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمدی یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    کلیه چپ من یک عدد سنگ ۹ میل دارد که در لوله حالب گیر کرده و ۳عدد سنگ ۵ میلی
    ایا بدون جراحی می توانم دفع کنم و ایا بهترین نوع جراحی چه روشی است؟؟؟
    1. تصویر کاربر یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      جهت پاسخ دهی سریع تر و کامل به مشکلتان لطفا سوالتان را از طریق این شماره واتس آپ مطرح فرمایید 09387744022
درحال دریافت اطلاعات

Shopping Basket
پرسش از دکتر