زیر نظر متخصص جراحی: دکتر حسین کرمی

Search
Close this search box.

یکی از موضوعات بسیار مهم در دنیای پیوند کلیه این است که محدوده سنی پیوند کلیه در بیماران دریافت کننده پیوند چقدر باید باشد. این ملاک سنی در سراسر دنیا خیلی دقیق نیست. طبق دستورالعمل انجمن پیوند آمریکا «نباید برای بیمارانی که سلامت کلی و شرایط زندگیشان حکم می کند که پیوند سودمند خواهد بود، برای پیوند محدوده ی سنی خاص، و به ویژه حد بالای سنی مشخص کنیم». این موضوع باید همچنان مورد بررسی قرار بگیرد زیرا تعداد افراد سالخورده ی جامعه در حال افزایش است.

لیست انتظار پیوند کلیه از سال 2005 تا 2015

روند لیست انتظار پیوند کلیه نشان دهنده ی پویایی جمعیت سالمند و نیاز آن ها به پیوند کلیه به خاطر (End Stage Renal Disease (ESRD است.

  • در سال 2005، 14/5 درصد بیماران لیست، بالای 65 سال بوده اند.
  • در سال 2015، 22 درصد افراد لیست، بالای 65 سال بوده اند.

تعداد بیماران مبتلا به ESRD که نیازمند دیالیز هستند هم در میان سالمندان در حال افزایش است. در حقیقت، 44/5 درصد افراد مبتلا به ESRD که نیاز مداوم به دیالیز دارند، افراد 65 ساله و مسن تر هستند.

مقاله ای که همه سن و سال دارها باید بخوانند: هیدرونفروز را بهتر بشناسیم

بر این اساس، و بر اساس گزارش سالانه سیستم اطلاعات کلیه آمریکا، عجیب نیست که بین سالهای 1997 تا 2014، پیوند کلیه افراد 65 سال به بالا، از اهداکننده ی فوت شده  325 درصد افزایش؛ و از اهداکننده ی در قید حیات 380 درصد افزایش داشته است.

آمار پیوند کلیه

شرایط پیوند کلیه برای سالخوردگان

اگر شما فردی 65 ساله یا مسن تر هستید که نیاز به پیوند کلیه دارید یا پرستار فردی با چنین شرایطی هستید، باید سه نکته ی کلیدی را در این مورد به خاطر داشته باشید.

1- برای اینکه مشخص شود شما مناسب عمل پیوند کلیه هستید یا نه، انجام یک ارزیابی کلی ضروری است. یکی از جنبه های کلیدی این ارزیابی برای افراد 65 سال به بالا، بررسی میزان تحلیل قوای جسمانی است.سنجش میزان تحلیل قوای جسمانی، با استفاده از ابزارهای ارزیابی فاکتورهایی مانند توانایی انجام کارهای روزمره، ریسک ابتلا به زخم بستر و احتمال زمین خوردن تعیین می شود.
اکثر بیمارانی که پیش از عمل پیوند دچار ضعف قوا هستند با احتمال بیش تری دچار عوارض عمل پیوند، تاخیر در کارآیی پیوند، طولانی شدن زمان بستری همراه با احتیاج به امکانات پرستاری پیشرفته می‌شوند. پس برای کاهش این عوارض جانبی، تا جایی که می توانید پیش از عمل کلیه برای افزایش قدرت جسمی خود، تلاش کنید.

2-بهترین نتیجه ی پیوند کلیه در افراد 65 سال به بالا زمانی به دست می آید که اهداکننده ی کلیه در قیدحیات باشد. احتمال به کار افتادن سریع کلیه این افراد، و به دست آمدن نتایجی بهتر، بیشتر است. وقتی امکان دریافت کلیه از یک اهداکننده ی زنده نباشد، آن وقت باید به دنبال اهداکننده ی متوفی گشت.

3-و شگفت آن که، وقتی سن دریافت کننده بالاتر باشد، احتمال پس زدن پیوند هم کم تر می شود، چون سیستم ایمنی در سن بالاتر ضعیف تر عمل می کند. البته هر مرکز درمانی، پروتوکل کاهش ریسک پس زدن پیوند مخصوص به خود را دارد.برخی کلینیک ها برای اینکه ریسک پس زدن پیوند و عفونت را به حداقل برسانند از داروهای سرکوب سیستم ایمنی استفاده می کنند.


پروفسور دکتر حسین کرمی
متخصص جراحی کلیه و فلوشیپ تخصصی اندویرولوژی
استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی تهران

2

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاطمه شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر کسی بخواهد کلیه خودرا به اعضای خانواده اهدا کند عوارض زیاد دارد یاکم .بعد از اهدا اگر رعایت کند مشکلی برایش پیش می آید ممنون میشم مرا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      جهت پاسخ دهی سریع تر و کامل به مشکلتان لطفا سوالتان را از طریق این شماره واتس آپ مطرح فرمایید 09387744022
درحال دریافت اطلاعات

Shopping Basket
پرسش از دکتر