زیر نظر متخصص جراحی: دکتر حسین کرمی

Search
Close this search box.

سنگ شکنی برون اندامی یا Extracorporeal Shock Wave Lithotripsy برای سنگ شکنی حالب با لیزر شوک و همچنین به عنوان سنگ شکن کلیه و مثانه در کودکان و بزرگسالان استفاده می شود.

این امواج شوک توسط دستگاه لیتوتریپتر در خارج از بدن انسان توليد می شوند و انرژی تولید شده از طریق بدن به سنگ منتقل مى شود و باعث خرد شدن سنگ مى شود. تكه هاى ریز سنگ طی چند هفته از طريق سیستم ادراری از بدن دفع می شوند. 

با اين روش، براى خرد كردن و حذف كردن سنگ هاى كليوى، ديگر نيازى به برش هاى جراحى و روش هاى تهاجمى نيست.

با این وجود ESWL فقط براى برخى سنگ های خاص در کلیه و مجاری ادرارى مورد استفاده قرار می گیرد و برای همه انواع سنگ ها و یا هر نوع محلى کاربرد ندارد.

فیلم لیزر سنگ شکن کلیه (سنگ شکنی برون اندامی)

قبل از عمل سنگ شکنی برون اندامی

حتماً از پزشک خود درباره اینکه قبل از سنگ شکن چه باید کرد سوال کنید. با این حال ما در اینجا به این موارد اشاره می کنیم.

مشاوره پیش از عمل

حتما قبل از حضور در كلينيك براى مشاوره اولیه، تمام عكس های اشعه ايكس (مانند سی تی اسکن کلیه، پیروگرام داخل وریدی یا IVP، سونوگرافى و یا MRI) و گزارش های آنها را گردآوری كنيد و برای بررسی دقیق توسط جراح به همراه داشته باشيد. گزارش عكس ها را هم می توانيد از رادیولوژی تهيه كنيد. 

در صورت لزوم براى بررسی سابقه پزشکی و ديگر معاینات جسمی، آزمایش خون و ادرار هم انجام خواهد شد. اگر جراح شما تشخیص دهد که شما کاندید حالبوسکوپی هستید، براى شما برنامه ريزى خواهد شد تا تاریخ عمل جراحى شما تعيين شود.

آزمایش های قبل از عمل ESWL

اقدامات بعد از سنگ شکنی برون اندامی

اگر برای شما هم این سؤال وجود دارد که بعد از سنگ شکنی کلیه چه باید کرد؟ یا بعد از سنگ شکن کلیه چکار کنیم؟ مراقبتهای بعد از سنگ شکن کلیه با لیزر چیست؟ ما در اینجا به صورت کامل به مراقبت های بعد از سنگ شکن کلیه می پردازیم.

فعالیت های بعد از عمل سنگ کلیه

عمل سنگ کلیه به روش ESWL از جمله عمل های حساس کلیه است. پس از رسيدن به خانه، به هر اندازه اى كه نیاز داريد مى توانيد استراحت کنید. ممکن است فعالیت هاى منظم روزمره خود را انجام دهید. اما تا حدود یک هفته یا تا زمانی که خون در ادرار شما هست، بايد از انجام تمرينات سخت یا ورزش كردن خودداری کنید.

بعد از سنگ شکن کلیه چه بخوریم؟

بعد از لیتوتریپسى می توانید رژیم غذایی عادی خود را میل کنید. به قدرى مایعات بنوشيد كه ادرار به رنگ زرد روشن و يا به شفافى آب درآيد.

اگر بیماری کلیوی، قلبى و یا کبدى داريد و بايد مقدار مایعات محدودى مصرف كنيد، حتما پيش از افزايش مصرف مايعات با پزشك خود در مورد اين که  بعد از عمل سنگ کلیه چه بخوریم مشورت كنيد.

نوع رژیم غذایی بعد از دفع سنگ کلیه در پیشگیری از احتمال به وجود آمدن مجدد سنگ کلیه نقش مهمی دارد و باید درباره رژیم غذایی بعد از سنگ کلیه اطلاعات کافی داشته باشیم.

داروهای بعد از سنگ شکن کلیه به روش ESWL

پزشک به شما خواهد گفت که آیا مى توانيد داروى ديگرى مصرف كنيد يا خير؛ و اگر شرايط مصرف دارو را داشته باشيد زمان آن را براى شما مشخص خواهد كرد. او همچنین دستورالعمل هاى مصرف داروهای جدید را به شما می دهد.

اگر داروهاى رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومدین)، کلوپیدوگل (پلاویکس) یا آسپرین مصرف می کنید، حتما با پزشک خود صحبت کنید. او به شما خواهد گفت كه آيا مى توانيد اين داروها را مصرف كنيد و در صروت لزوم چه موقع دوباره مصرف این داروها را مى توانيد دوباره شروع كنید. 

اگر براى کنترل سوزش ادرار دارو استفاده می کنید، حتما طبق دستورالعمل از آن استفاده كنيد.

اگر فکر می کنید با مصرف داروهاى خود دچار مشکلی شده اید، حتما با پزشک خود تماس بگيريد. 

این دارو ممکن است رنگ ادرار شما را به رنگ نارنجی یا قرمز در بياورد. این يك واكنش طبیعی است. 

پزشك در مورد داروی خاصى که توصیه می کند معمولا اطلاعات مربوط به آن را نيز توضيح خواهد داد. اگر پزشک براى شما آنتی بیوتیک تجویز کرده است، بايد آنها را طبق دستورالعمل مصرف کنید. در صورتى كه احساس بهترى پيدا كرديد به هيچ وجه مصرف آنها را متوقف نکنید. شما مى بايست دوره کامل آنتی بیوتیک ها را طی کنید. در مورد مصرف داروها دقت كنيد.تمام دستورالعمل های موجود در برگه ى توضيحات آنها را بخوانید.

اگر پزشک برای درد بعد از سنگ شکن حالب یا کلیه دارویی تجویز کرد، حتما طبق تجویز پزشك آن را مصرف کنید. اگر پزشك براى درمان درد بعد از دفع سنگ کلیه داروی ضد درد تجویز نكرد، از پزشک خود در مورد مصرف استامینوفن (تیلنول) سوال کنید.

ایبوپروفن (اَدويل، ماترين) يا ناپروكسين (aleve) و يا ديگر داروهاى مشابه را سر خود مصرف نكنيد.حتما در مورد مصرف داروهاى ضد درد با پزشك خود مشورت كنيد.

دو یا چند داروی ضد درد را به طور همزمان مصرف نکنید مگر این که پزشک به شما گفته باشد. بسیاری از داروهای ضد درد دارای استامینوفن هستند که تیلنول است. 

گرم نگه داشتن کلیه

حمام گرم بگیرید. این كار ممکن است سوزش را تسکین دهد.

سایر دستورالعمل هابعد از سنگ شکن کلیه

  1. در صافى اى كه پزشك به شما داده، ادرار كنيد.
  2. هر نوع خرده سنگى كه در اين صافى جمع مى شود را نگه داريد، حتى آن هايى كه شبيه شن و ماسه هستند. 
  3. تمامى خرده سنگ هاى جمع آورى شده را نزد پزشک خود ببرید. 
  4. این به پزشک شما کمک می کند تا علت تشكيل سنگ كليوى شما تشخيص داده شود.
دوران نقاهت بعد از عمل سنگ شکن کلیه

دوران نقاهت بعد از عمل سنگ کلیه

سنگ شکنی با لیزر راهی برای درمان سنگ کلیه است. در اين روشِ درمانی، از لیزر برای خرد كردن سنگ کلیه به قطعات ریز استفاده می کند. برای چند ساعت بعد از عمل ممکن است هنگام ادرار، احساس سوزش کنید. حتى ممکن است احساس كنيد كه بايد مثانه خود را تخليه كنيد، در حالى كه شايد اصلا ادرار هم نداشته باشيد. این احساس باید طی یک روز از بین برود. نوشیدن آب به مقدار زياد می تواند در بهبودى اثر بخش باشد.

پزشک ممکن است براى شما آنتی بیوتیک تجویز کند. مصرف آنتى بيوتيك باعث جلوگيرى از بروز عفونت می شود.

ممکن است به مدت ٢ تا ٣ روز مقداری خون در ادرار داشته باشید. پزشک شما ممکن است یک لوله کوچک را درون یکی از مجرای ادرارى شما قرار داده باشد. مجرای ادرار لوله هایی هستند که کلیه ها را به مثانه وصل می کنند. به اين لوله ى کوچک که ممکن است پزشک آن را در مجارى ادراى قرار دهد، استنت گفته می شود. این كار ممکن است به دفع بهتر قطعات سنگ از بدن شما کمک کند. پزشک ممکن است بعد از چند هفته استنت را حذف كند.

بیشتر تكه سنگ هايى كه طى جراحى (عمیل سنگ شکن کلیه) باز از بدن حذف نشده اند، طی ٢٤ ساعت از طريق ادرار دفع می شوند. اما گاهی اوقات دفع خرده سنگ هاى باقى مانده ممكن است چند هفته طول بکشد. اگر تكه سنگ بزرگی باقى مانده باشد، ممکن است لازم باشد که برای معالجه بیشتر دوباره به متخصص اورولوژی خود مراجعه کنید.

دکتر کلیه، مرجع تخصصی بیماری های کلیه و مجاری ادراری

زیر نظر: دکتر حسین کرمی، متخصص جراحی کلیه

5

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهیار یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من سنگ شکن کردم میخواستم بدونم از کی میتونم رانندگی کنم چون راننده تاکسی هستم و به معاشم بستس
    1. تصویر کاربر یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      جهت پاسخ دهی سریع تر و کامل به مشکلتان لطفا سوالتان را از طریق این شماره واتس آپ مطرح فرمایید 09387744022
  • تصویر کاربر san یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    دکترجان سلام خسته نباشید سنگ مادرم 22 میل درکلی چپ میخاد سنگ شکن کنه هشت روزم اسپرینش ونخورده بیعذازسنگ شکن چندروز باز باید اسپرین نخوره یابخوره مشگل نمیشه واسه قلبش
    1. تصویر کاربر یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      جهت پاسخ دهی سریع تر و کامل به مشکلتان لطفا سوالتان را از طریق این شماره واتس آپ مطرح فرمایید 09387744022
  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام ۹میل سنگ تو حالب چپم بود دکتر گفت به روش tulباید سنگ رو دربیارم بعد tulدکتر گفت تنگی حالب داشتید نشد فقط استند برام گذاشته دو هفته بعد برای سنگ شکنی برون اندامی مراجعه کردم و حالا سوالم اینه بعد از سنگ شکنی به روش برون اندامی من اصلا هیچ سنگی تو ادرارم ندیدم و حالا با وجود استند تو حالبم امکان خروج سنگ است ؟ اگه به فرض دوهفته بعد هم سنگ خورد شده خارج نشد باید چه اقدامی کنم در ضمن کراتین خونم هم ۱/۵ شده.ممنون
    1. تصویر کاربر یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      جهت پاسخ دهی سریع تر و کامل به مشکلتان لطفا سوالتان را از طریق این شماره واتس آپ مطرح فرمایید 09387744022
  • تصویر کاربر سجاد یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من عمل لیزری شدم ولی خون در ادرار ندیدم
    1. تصویر کاربر یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سوالتان را از طریق این شماره واتس آپ مطرح فرمایید 09387744022
درحال دریافت اطلاعات

Shopping Basket
پرسش از دکتر