زیر نظر متخصص جراحی: دکتر حسین کرمی

Search
Close this search box.

سنگ کلیه از آن جایی که موضوع بسیار رایجی است و افراد زیادی درگیر آن هستند، در بسیاری از موارد توسط پزشکان عمومی درمان می‌شود. در این شرایط پزشکان عمومی پیشنهاداتی در مورد رژیم غذایی و مصرف مایعات ارائه می‌کنند تا بدین شکل از ایجاد سنگ‌های دیگر پیشگیری کنند. این درمان در صورتی که بیمار تنها یک سنگ در کلیه خود داشته باشد و مشکل دیگری وجود نداشته باشد کافی است (این موضوع به اندازه و دیگر مسائل همراه بیماری سنگ کلیه بستگی دارد).

از درمان خانگی تا مراجعه به متخصص سنگ کلیه

با این وجود، بیشتر از چهل تا پنجاه درصد بیماران شاهد عود بیماری در پنج سال آینده خواهند بود. به همین دلیل، بهتر است که این جمعیت از بیماران برای درمان‌های بعدی به دکتر سنگ کلیه مراجعه کنند. متخصصان اورولوژی و نفرولوژی می‌توانند مشکل این افراد را معاینه و درمان‌های لازم را تجویز کنند.

متخصص اورولوژی یا نفرولوژی به صورت تخصصی علت دقیق سنگ کلیه را مشخص می‌کند. چندین نوع سنگ کلیه وجود دارند و علت هر کدام از انواع سنگ کلیه متفاوت است، به همین دلیل تسلط کامل بر اطلاعات هر کدام از این بیماری‌ها برای تعیین بهترین روش درمانی و روش‌های پیشگیری و یا مصرف دارو اهمیت زیادی دارد.

نفرولوژیست‌ها معمولا بر پیشگیری وقوع سنگ کلیه و جلوگیری از بیماری‌های دیگری که علت وقوع سنگ هستند یا عوامل منفی موثر بر این مشکل متمرکز هستند. باید دقت شود که تمام بیمارانی که چندین سنگ کلیه دارند یا از سنگ‌های کلیه بزرگ آسیب دیده اند باید حداقل یک بار به متخصص نفرولوژی مراجعه کنند. متخصص نفرولوژی به آنها برای پیشگیری و مدیریت موقعیت‌های ایجاد شده از سنگ کلیه کمک می‌کند.

سنگ حالب چیست و چگونه درمان می گردد؟

روش های تشخیص سنگ کلیه

به طور معمول متخصص اورولوژی یا نفرولوژی برای اخذ تصمیم و ارائه پیشنهادات خود، به روش‌های تصویر برداری نیاز دارد. معمولا برای تشخیص از سی تی اسکن، اشعه ایکس یا سونوگرافی یا ترکیبی از این روش‌ها استفاده می‌شود.

به طور معمول در کنار این روش‌های عکس برداری، از آزمایش ادرار و انواع آزمایش خون استفاده می‌شود. در مواردی که بیش از یک سنگ کلیه وجود دارد یا بیماری‌های دیگری عامل مشکل هستند، ممکن است آزمایش ادرار بیست و چهار ساعته برای تعیین وضعیت استفاده شود.

به طور معمول سنگ کلیه با کمک تغییرات رژیم غذایی و نوشیدن مایعات برطرف می‌شود، با این حال بیماری‌هایی وجود دارند که نیاز به درمان‌های ویژه دارند. به طور قطع، بیمارانی که ناهنجاری‌های ژنتیکی دارند که باعث ایجاد سنگ شده است، باید به متخصص این حوزه ارجاع شوند.

روش های درمان سنگ کلیه

زمانی که علت و نوع سنگ کلیه مشخص شد، به طور معمول درمان‌های جدید سنگ کلیه پیشنهاد می‌شوند. اکنون بیشتر درمان‌ها شامل روش‌های درمانی غیرتهاجمی هستند که با موفقیت زیادی مشکلات بیماران را برطرف کرده اند.

در کلینیک‌های درمانی، بیشتر بیماران سنگ کلیه امکان در اختیار داشتن هر دو دسته متخصصان اورولوژی و نفرولوژی را در کنار هم دارند. گزینه‌های درمانی زیادی از یوریتراسکوپی ، لیتوتریپسی شوک امواج (ESWL) و نفرولیتوتومی جلدی برای بیماران سنگ کلیه وجود دارند.

این راه حل‌ها و روش‌های درمانی، از بین بردن سنگ‌های کلیه بیماران و درد ناشی از آن را برای بیماران ممکن می‌کنند.

درمان سنگ کلیه

دکتر کلیه

زیر نظر متخصص سنگ کلیه و مجاری اداری

دکتر حسین کرمی

1

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

Shopping Basket
پرسش از دکتر