زیر نظر متخصص جراحی: دکتر حسین کرمی

Search
Close this search box.

در صورت داشتن سابقه ابتلا به سنگ های کلیوی، این نکات راهنما در رژیم غذایی سنک کلیه به شما در کاهش خطر ابتلای مجدد و جلوگیری از سنگ ساز شدن کلیه کمک می کنند. اگر شما دارای سنگ کلیه هستید باید بدانید که غذاهای مناسب برای سنگ کلیه چیست؟ چه غذاهایی برای سنگ کلیه خوب است؟ در این مقاله به شما تمام غذاها و خوراکی های مفید برای سنگ کلیه را معرفی میکنیم.

سنگ های کلیوی انواع مختلفی دارند که شامل کلسیم اگزالات، کلسیم فسفات، اوریک اسید و سیستئین می شوند. سنگ های کلسیم اگزالات رایج ترین سنگ های کلیوی هستند. افراد باید از نوع سنگ کلیوی خود آگاه باشند زیرا توصیه های تغذیه ای برای هر کدام از این انواع متفاوت است. در صورت عدم اطمینان از نوع سنگ کلیوی خود باید با پزشک مشورت شود.

مصرف مایعات پس از دفع سنگ کلیه

این توصیه ها تنها برای جلوگیری از سنگ ساز شدن کلیه افرادی مفید هستند که به سنگ های کلیوی از جنس کلسیم اگزالات و یا کلسیم فسفات مبتلا می باشند:

در رژیم غذایی سنگ کلیه به مقدار فراوان مایعات مخصوصا آب بنوشید. این مورد مهم ترین کاری است که می توان جهت کاهش خطر ابتلای مجدد به سنگ های کلیوی انجام داد.

نوشیدن روزانه حداقل 2.5 تا 3 لیتر (10 تا 12 لیوان) مایعات را هدف قرار دهید. افراد مبتلا به سنگ های سیستئینی می توانند هدف خود را نوشیدن 4 لیتر مایعات (16 لیوان) قرار دهند. در صورت دشوار بودن نوشیدن این مقدار مایعات می توان به صورت روزانه مصرف خود را یک لیوان بیشتر کرده و مقدار مایعات نوشیدنی خود را به تدریج افزایش داد.

نوشیدنی های حاوی شکر همچون نوشابه، آب میوه و مخصوصا قهوه یا چای گزینه های مناسبی برای افزایش مقدار مایعات مصرفی خود نیستند. علاوه بر آن، این موارد می توانند خطر ابتلا به سنگ های کلیوی را بیشتر کنند. برای اطلاعات بیشتر مقاله نوشیدنی های مفید برای سنگ کلیه را مطالعه کنید.

دتاکس برای سنگ کلیه

مایعات مناسب برای دفع سنگ کلیه

راهکارهایی برای افزایش میزان آب مصرفی

🥛در طول روز یک بطری آب با خود به همراه داشته باشید.

🥛 حداقل یک لیوان نوشیدنی را در هر وعده غذایی خود بگنجانید.

🥛 در هنگامی که در خانه یا سر کار هستید یک پارچ آب را بر روی میز یا در یخچال قرار دهید.

🥛 برای طعم دادن به آب می توان قطعاتی از لیمو ترش، لیمو شیرازی، هندوانه یا برگ نعنا را در لیوان قرار داد.

🥛 یادآور برای خود تنظیم کنید: هشدار های تقویم می توانند یادآور های مناسبی باشند.

رژیم غذایی سنگ کلیه

آیا می دانید غذای مناسب سنگ کلیه چیست؟ محدود کردن مقدار مصرف پروتئین حیوانی از جمله گوشت قرمز، ماهی، غذای دریایی، گوشت ماکیان و تخم مرغ در رژیم غذایی سنگ کلیه می تواند مفید باشد.

بیش از 2 یا 3 وعده در روز پروتئین حیوانی مصرف نکنید.

چه غذاهایی برای کلیه سنگ ساز هستند؟

برای جلوگیری از سنگ ساز شدن کلیه مقادیر بیشتری از انواع تازه میوه ها، سبزیجات، دانه های کامل (سبوس دار)، شیر و ماست استفاده کنید. گوشت قرمز، ماهی و ماکیان باید به مقدار کم و بدون ادویه میل شود. همچنین، از دانه ها و آجیل های بدون نمک استفاده کنید. در صورت ابتلا به سنگ های کلسیم اگزالات، مقدار مصرف روزانه آجیل ها را محدود کنید زیرا این موارد سرشار از اگزالات می باشند.

غذاهای مضر برای سنگ کلیه

مصرف مواد غذایی بسته بندی شده، غذا های آماده، فست فود و وعده های رستورانی را محدود کنید زیرا این موارد اغلب سرشار از سدیم می باشند.

هنگام خرید مواد غذایی به برچسب ارزش غذایی آن ها توجه کرده و مواردی را انتخاب کنید که سدیم آن ها کمتر از 15 درصد ارزش غذایی محصول را شامل می شود. همچنین، هنگام صرف غذای های بیرون از خانه، مواردی را انتخاب کنید که دارای سدیم کمتری هستند.

آیا می دانید چه نوشیدنی هایی برای دفع سنگ کلیه مفید است؟ می دانستید که قهوه هم در تشکیل و دفع سنگ کلیه نقش زیادی دارد؟ برای اطلاعات بیشتر روی دکمه زیر کلیک نمایید.

بیماران سنگ کلیه چه بخورند؟

غذاهای مفید برای سنگ کلیه چیست؟ به جای مصرف مکمل از مواد غذایی سرشار از کلسیم استفاده کنید. چه غذاهایی برای سنگ کلیه خوب است؟ از جمله غذای مناسب سنگ کلیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

🍹نوشیدنی ها و مواد غذایی غنی شده با کلسیم همچون توفو، سویا، آب برنج یا آب میوه غنی شده با کلسیم

🍤ماهی هایی که به همراه استخوان خود کنسرو شده اند

افراد باید مصرف روزانه این مقدار از کلسیم را هدف قرار داده اما بیشتر از آن مصرف نکنند:

✅ تمامی افراد بالغ 19 تا 50 ساله – 1000 میلی گرم

✅ زنان 51 تا 70 ساله – 1200 میلی گرم

✅ مردان 51 تا 70 ساله – 1000 میلی گرم

✅ تمامی افراد بالغ با سن بیشتر از 70 سال – 1200 میلی گرم

در صورتی که جهت رفع نیاز بدن مصرف مکمل لازم باشد باید کمترین مقدار مکمل را مصرف کرده و مقدار باقی مانده را تا حد امکان با مصرف مواد غذایی تامین کرد. در صورت ابتلا به سنگ های کلیوی کلسیم اگزالات باید مصرف مواد غذایی سرشار از اگزالات محدود شده و به کمتر از 10 میلی گرم در هر وعده برسد.

رژیم غذایی سنگ کلیه

بسیاری از این مواد غذایی گزینه های سالمی هستند که نیازی به اجتناب کامل از مصرف آن ها نیست.  مواد غذایی سرشار از اگزالات را باید به همراه مواد غذایی غنی از کلسیم مصرف کرد. مواد غذایی سرشار از اگزالات (بیش از 10 میلی گرم در هر وعده) شامل موارد زیر می شوند:

🌿اسفناج، بامیه، چغندر قند (ریشه و برگ)، برگ چغندر

🌿ریواس و انجیر خشک

🌿بادام زمینی و آجیل های درختی همچون بادام، فندق و گردو

🌿دانه سویا

🌿چای سیاه

🌿سبوس گندم

🌿گندم سیاه

🌿شکلات تلخ

نکته: مقدار اگزالات مواد غذایی می تواند بسته به محل رویش گیاه، فصل سال، حمل و نقل، فرآوری شدن، پرورش طبیعی یا مصنوعی، طرز پخت و… متغییر باشد.

در صورت تمایل به مصرف مکمل ویتامین C باید کمتر از 1000 میلی گرم در روز مصرف کرد. مصرف مقادیر بالای ویتامین C می تواند خطر ابتلا به سنگ های کلیوی را افزایش دهد.

آیا آبجو برای سنگ کلیه مفید است؟

توصیه اکید می شود که از مصرف الکل اجتناب شود. هموطنان غیر مسلمان در صورت تمایل به مصرف، باید طبق راهنمای زیر عمل کنند:

آبجو برای سنگ کلیه

زنان: زنان نباید بیش از 10 نوشیدنی در هفته و 2 نوشیدنی در روز مصرف کنند.

مردان: مردان نباید بیش از 15 نوشیدنی در هفته و 3 نوشیدنی در روز مصرف کنند.

مقدار هر نوشیدنی الکلی به شرح زیر است:

341 میلی لیتر آبجو با 5 درصد الکل

142 میلی لیتر شراب با 12 درصد الکل

43 میلی لیتر الکل تقطیر شده 40 درصد


سایت دکتر سنگ کلیه

زیر نظر متخصص کلیه و مجاری ادراری دکتر حسین کرمی

0

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

Shopping Basket
پرسش از دکتر